Thursday, December 2, 2010

Pesan Amanat Yang Dipertua, Tembilahan, Indragiri Hilir, Riau, Indonesia.

Setelah selesai sudah acara buat Festival Seri Gemilang.

Meskipun kepenatan namun masih ada satu lagi persidangan yang dikelolakan oleh Yang Dipertua Dendang Anak, Encik Zulkifle Ismail bertempat di rumah rehat Telaga Puri.
Ini tidak menghalang kami untuk tidak menghadirkan diri ke persidangan kecil oleh kerana sudah seminggu lebih kiranya Yang Dipertua Dendang Anak tlah berada di Indonesia, tentulah kami semua merindukan beliau dan begitu teringin tahunya apa sebenarnya keberadaannya beliau disini sebelum kami tiba di Tembilahan.

Salam diutamakan dengan penuh kehormatan, Muqadimah awal Yang Dipertua adalah berkenaan perihal Gunung Merapi yang dilawati olehnya beberapa tempoh hari sebelumnya. Yang sedikit sebanyak merubah tanggapan serata rakyat pada menyadarkan diri mereka bahwasanya tiada istilah Aku-aku dan Kamu-kamu dalam menghadapi bencana seperti demikian rupa. Beratus-ratusan rakyat Malaysia datang demi usaha murni membantu mangsa-mangsa letusan yang tlah dimuntahkan oleh gunung tersebut hingga menyebabkan ramai dikalangan masyarakat setempat terhenti daripada mencari sumber rezeki yang pada kebiasaannya adalah bercucuk tanam dan sebagainya. Menurut beliau lagi, ada diantara mereka yang sependapat berkata: “..kelmarin, ada yang kata Ganyang Malaysia, benci Malaysia dan sebagainya..namun sekarang, Mana Mereka disaat ini? Walhal kita ini Indonesia Raya..jumlah rakyat kita jauh lebih ramai jika hendak dibandingkan dengan orang di Malaysia..” bagi hamba, ini adalah tamparan hebat buat mereka-mereka yang sengaja merekacipta ketegangan demi ketegangan diatas hal-hal yang begitu remeh dan kecil(miniscule),

Pendapat hamba kuat mengatakan, sebenarnya pedoman yang berlaku pada zaman kini kita tidak mampu lagi menuntut “ini hak siapa” dan “itu hak siapa”..kita daripada lebih teringin tahunya “siapa itu KITA”..yang bersuku, berkaum-kaum pada akhir himpunan dirangkum semuanya menjadi satu BANGSA. Iya, kita satu Bangsa.. Mengingatkan hamba kepada kata sahabat kami, Cak Nun ataupun Emha Ainun Nadjib, teraju utama kumpulan Kyai Kanjeng melalui lantunan puisinya Maiyah yang berkata: “kita SATU BANGSA, tangan kita Bergandingan, namun Hati kita Terpecah Belah..tidak ada kerelaan yang kita bangunkan melainkan kehancuran, kebersamaan kita untuk curang dan menang sendiri…”

Cukup membuatkan diri ini tersadar sepenuhnya, kemana usaha kita untuk bersatu dan apa dayanya untuk meruntuhkan dinding-dinding yang disengaja ciptakan oleh para penjajah yang datang merompak segala harta pribumi sendiri.. Dimana kita saat ini soalnya, apa kita pada terus melihat dan menonton kehancuran demi kehancuran. Apa itu dinamakan Insan atau paling teruk drajatnya seorang “Manusia”?
Wallahualam.. tutuplah bab pertama pesanan ringkas Yang Dipertua pada mengajak kami semua memandang kesusahan saudara-mara kita dihujung sana, “kita ini Umat Muhammad hai Tuan-Tuan..Mim pada Melayu itu Muhammad…Pemimpin kita semua” katanya lagi.
Perihal kedwa yang keluar dari kalam beliau adalah:
"Dendang Anak, tugas kita yang sebenar baharu bermula"

semua jadi terkesima seketika,

10 tahun lamanya pertubuhan sebuah kumpulan seni yang terdiri daripada bekas pemuzik jalanan dan pemuda-pemudi memulakannya bersama Yang Dipertua Dendang Anak dengan hanya berbekalkan 2 guitar kotak dan beberapa tong baldi air bagi menggantikan gendang hingga ke hari ini tertubuhnya "Dendang Anak",
disangkanya sudah lama, massa Yang Dipertua Dendang Anak berkata "baharu bermula?"..
kemudian, apa erti 10 tahun sebelum ini?

Setelah berfikir waras sejenak, sedarlah apa yang dimaksudkan..Dan hamba mengibaratinya sebagai seorang bayi, yang pada awalnya serba daif kekurangannya.. Semuda 1 ke 3 tahun, hanya berbekalkan Susu, belaian dan penjagaan rapi oleh penjaganya..seorang anak hanya berada pada keadaan yang penuh berharap. Sungguhpun dibuang ke pembuangan sampah adalah kerana tidak relanya si ibu dan ayah menjaganya, tetap berada dalam keperihatinan..Rezeki buat seorang anak itu terjamin. 3 ke 5 tahun pada meningkat sedikit, sesudah rangka anggota mulai kuat membuatkan se susuk “bayi” berubah menjadi anak yang kecil bertatih kemudiannya merangkak dan berjalan..Makannya perlu disuap, bahasanya perlu diusap-usap pada rangkap demi rangkap. Menzahirkan serba satu kelemahan agar diusahakan menjadi satu kelebihan pada dirinya.

6 tahun sudah mulai belajar "kenal" apa ini, apa Alif Ba Ta Sa, apa Sa Dwa Tiga Empat dan bagaimana caranya untuk berpakaian yang baik, apa itu "Tulis" dan sebagainya. Hinggalah menjelang usianya ke 10 tahun, baharu si anak kecil dapat mengenal "Fikir" atas apa yang dizikirkan. Sedang pada sudut harfiah maksud Zikir itu sendiri bermaksud Ingat..Jika dikata Zikrullah maka maknanya adalah Ingat Allah. Dan apa membuat seseorang itu yang senantiasa ingat kepada penciptanya menjadi seorang pencuri kebahagiaan milik orang lain? Mestikah seorang yang begitu khusyuk dan tawajjuh kepada Tuhannya turut seorang pemimpin yang kacau bilau orangnya?
Pantulan kepada Dendang Anak pula, (bagi pandangan hamba lah)10 tahun selama ini adalah untuk menghimpunkan ahli, mengenal apa itu Seni yang terpancar darinya Bahasa-yang mengajar kesopanan cara tutur kita tatkala berhadapan dengan orang lebih tua dan terhormat bagaimana, Budaya-yang mengajar cara kita berhibur sambil belajar mengenal cara hidup dari rantau manapun sekali, Adat-yang mengajar ketertiban diri pada suasana dan kehidupan.

Yang “baharu” buat Dendang Anak barangkali ialah tanggung jawab yang dirangkulkan bersama kami, menjelang beberapa minggu lagi di Pelalawan, pada upacara yang julungkalinya diadakan dan kemudiannya secara rawak atau pilihan, dari Indonesia yang terdiri dari berbagai Negeri-negerinya, Kabupaten, Kacamatan, atau apapun berpuluh jutaan rakyat Indonesia, tidak cukup dengan itu di negara bawah angin digelar Malaysia kini pula yang terdiri daripada 14 buah Negeri, Terengganu dipilihnya, sebuah kumpulan pemuda dari Negeri yang seringkali pabila disebut dikatakan Negeri “Kampung” atau Negeri Nelayan, Pesawah, Marhaen, “Dendang Anak” dipilihnya dari berpuluh-puluhan jagat manusia dan rakyat serta masyarakat untuk berkerjasama didalam upacara Penabalan Sultan Pelalawan yang bertempat di sebuah Istana yang digelar akannya Istana Sayap. Yang pernah hamba kisahkan pada Jelajah Dendang Anak yang lalu di Pelalawan.

Kebetulan? Pilihan? Sengaja diada-adakan?

Hamba ajak Anda menentukanlah setelah menelaah seluruhnya..

Sementara kami: Dendang Anak.. kami terus berdendang demi menjamin kesinambungan dan keterusan perjuangan untuk Anak-anak, Cucu-cicit dan seterusnya. Mungkin sahaja ramai yang begitu teringin untuk berumahtangga, namun Anaknya tak dibela secukupnya..kerana tiada tiang pada rumahnya, dan kewujudan tangga pada rumah tanpa bertiang itu tak punya guna..sekadar perhiasan. Atau mungkin sahaja jua ramai yang berpunya anak namun didikannya menyamai cara hidup orang kafir, rumahnya ada, tangganya ada..Bumbung nya pula yang tiada, hari-hari kita kudu membincangkan cara mengelakkan diri daripada mengamalkan ketaghutan, tatkala kemarau menimpa-kesemua anggota keluarga menerima kepanasannya. Sementara berlaku hujan lebat-sang ayah memanggil anak-anaknya pulang ke rumah untuk menghindari kebasahan. Setelah dirumah, dilihat isinya juga turut dibanjiri kerana atapnya tiada, apa lagi hendak diteduhkannya?

Tidakkah ianya seperti kita dihari ini? Yang mengajak kepada kebaikkan pada wayang helah seorang manusia yang nabi gelarkan “munafiq” pada masa yang sama diusir-usir jauh mereka-mereka yang memerlukan pertolongan sementara hal yang mengajak kita ke pintu kezaliman, kekejaman dan sebagainya jadi satu kesukaan dan menghairankan adalah antara kita menyangkainya satu “kebanggaan”.

Kita mungkin terselamat atau tidak selamat disebabkan apa telah berlaku pada suasana Dunia kini.

Paling tidakpun pesan amanat ini dan juga beratusan naskah penulisan mahakarya hikayat orang-orang terdahulu daripada kita termasuklah Al-Quran itu sendiri, disampaikan dengan sebaik cara buatnya. Oleh kerana orangnya yang bijaksana dan berwibawa, Hatinya berdegup akan kebenaran yang tiada pada dirinya melainkan Allah hu rabbil alamin..lantas munafik yang diamal-bercakap tidak serupa apa dibikin itu tidak lagi menjadi persoalan..namun dijadikan peringatan buat kita pada hari-hari yang dijalani.

Catatan hari keempat dan kelima bakal menyusuli..Jika mata ini masih dapat dicelikkan, nafas masih berada pada tarikkan dan hembusan ketentuan, kedwa belah tangan tetap berguna buat meneruskan penulisan hamba, yang tiada seberapa rupanya.. Sekadar berbagi-bagi, itu kan Agama.

ڤادوکا