Friday, December 10, 2010

Temasya Pantai Timur 2010 & sebuah Persembahan Dari Syurga




Asslamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh,

Kali ini kisah kami dipertemukan kepada satu persinggahan. Sebuah temasya yang julung dan pertamakali pernah diadakan pada usahanya
untuk menghargai penggiat seni tanah air khususnya buat Pantai Timur,Negeri Pahang Darul Makmur, Trangganu Darul Iman, Klantan Darul Naim.
Menurut kata Encik Rosmadi, urusetia acara dan juga salah seorang ahli badan anggota Jabatan Kebudayaan Kesenian Negeri 3 hari sebelum bermula,
acara yang bakal diadakan ini diilhamkan oleh Datuk Rais Yatim, Menteri Penerangan Malaysia. Dan dipilih Trangganu menjadi tuan rumah yang pertamanya.
Ia adalah sebuah penghargaan buat hamba serta rakyat marhaen negeri Trangganu Darul Iman,
dan atas galakkan Yang Dipertua Dendang Anak untuk memberi kerjasama (yang slama ini pun belum pernah menolak mana-mana acara yang diadakan oleh kerajaan negeri,
justeru begitu menyokong mana-mana badan berkerajaan mahupun swasta..) membuatkan kami lebih tidak sabar-sabar apa agaknya yang bakal kita dipertemukan kali ini.



Hari Pertama,
Hamba dan beberapa ahli, Wira,Arjuna dan beberapa ahli Dendang Anak Nakal(pelapis Dendang Anak) ke sidang taklimat pagi Rabu tersebut,
setiba hamba di pintu masuk Taman Budaya Terengganu terus ke Dewan Audiotorium nya, kelihatan begitu ramai lah penggiat seni yang datang dari ketiga-tiga buah negeri yang diceritakan tadi,
meriah, senyuman seawal pagi itu menceriakan suasana pertemuan kami.
Selesai taklimat, kami dibawa ke pentas yang letaknya dipadang dihadapan Taman Budaya Terengganu, diantara pantai dan tasik kecil, cuaca agak panas kering,
mencengkam kulit hingga memerahkan kudrat begitu mengajarlah akan kami semua maksud nikmat. Dan kelihatan pelbagai jenis orang yang beramai-ramai memikul alatan masing-masing,
menuju satu tujuan, iaitu pentas utama yang sangatlah besarnya, wajarlah kiranya pada pandangan hamba, kerana ada sebahagian alatannya sungguh besar rupanya geduk,
ditengah dan jauh kebelakang, ada sebiji Gong selebar dan tinggi pokok buloh,atau mungkin lebih. Berdiri diantara pelbagai jenis alat gendang yang ada.
Seperti Gendang Silat..itu biasa, Kompang..banyak jumlahnya, Rebana..sedikit dari banyak, Kertuk Hulu, Rebana Ubi, Jidur dan sebagainya lagi.
Rosli Slasih memberi tunjuk ajar asas, ada pada sudah mahir mengikut dan ada juga yang kurang tahu mengikut perkiraan seperti yang dicadangkan oleh pengasas muzik,
Boleh dikatakan setiapkali lagu dimainkan, Rosli Slasih seperti bersemangat dan adakala marah jika ada yang tak kena dan kembali senyum..
Apa menariknya, seolah-olah Lagu itu tlah dimamah telan olehnya kemudian sebati padanya.. Kerana kesemua anggota badannya begitu ligat berdasarkan tindak balas lantunan lagu yang diulang mainkan..itu begitu jarangkali kita lihat ada di sini, adapun yang dibuat-buat sekadar lakonan. Namun ditiap titik peluh nya yang turun membasahkan sebahagian tempat dimana beliau mengawal seluruh anggota pegendangan yang ada di pentas itu menunjukkan jelas..itulah kejujurannya pada muzik yang dipandang olehnya mungkin bukan setakat muzik semata-mata..


Penghargaan buat PBH MUSIC ENTERPRISE yang turut memberi Sumbangan Peralatan kepada Dendang Anak dalam usaha memecahkan rekod bersama 780 orang lainnya..


Dipentas utama inilah pertemuan hamba dengan salah seorang penggiat seni yang datangnya dari Kuala Lumpur,
tersohor dikenali dengan nama "Rosli Slasih"..Beliaulah pencipta lagu dan seni lakonan, yang pernah berkerja sama dengan acara yang pelbagai di Pantai Timur selalunya,
watak yang tiada berambut dikepala berselang seli dengan wajahnya yang sentiasa tersenyum, menyenangkan sekali kami untuk mengecam walau dari pandangan jauh..
buat Temasya ini, Rosli Slasih dipikul padanya tanggungjawab besar untuk memimpin kesemua 780 anggota pegendangan.
Jam 3 sebegitu kami dikumpulkan semula, kali ini Putra,Malim,Nadhim,Penghulu hadir seteru mempercukupkan bilangan 11 angka kesemuanya.
Bermulalah latihan pertama setelah perkenalan yang ringkas antara kumpulan dengan kumpulan. Sekitar jam 6 kami pulang dan disambung kembali jam 8 malam pula,
terus jam 12, hingga Rosli Slasih hilang tenaganya..maka bersurai dan bersambung esok jam 9 pagi yang juga merupakan hari acara yang bakal dilangsungkan pada sebelah petangnya.


Dan di pentas itulah perjumpaan hamba dengan pok ya, yang datangnya dari besut semata-mata untuk kesini. Yang pada pernah mengemukakan hal bahawa Wang diterima untuk acara sebelum berlangsungnya acara di sini,
hanya RM8 untuk makan selama 3 hari, memandangkan Pok Ya juga adalah pucuk pimpinan kepada kumpulannya. Kagum rasanya dengan kesungguhan beliau.
Sanggup apa sahaja kerana beliau sekadar menjawab "pok, penggiat seni". Apa kata kita pula seawal zaman ni??

4 Petang,
mengumumkan ketibaan Menteri Penerangan,Datuk Seri Utama Rais Yatim di sambut oleh Menteri Besar Terengganu, Mat Said.
beberapa persembahan tarian dan nyanyian yang dijayakan oleh Imei,Faizal Akademi Fantasia,Pemenang Peraduan Nyanyian Lagu Tradisional(yang juga BUKAN orang Melayu namun India)..
Terus tibalah masa ketika giliran buat kami semua mencipta nama di Catatan Book of Malaysia sebagai Pergendangan Tradisional yang paling ramai pernah diadakan secara siaran langsung.
Jam 630 maka bersurailah. Semua kelihatan bersusahpayah, kembali lesu kerana keletihan..maka berjayalah mungkin pada seberapa perkara yang wajar diraikan,
sungguh bukan semuanya..

Dalam catitan rekod Malaysia Book of Record. Dendang Anak turut tercatit padanya dalam kejayaan bermain peralatan gendang tradisional paling ramai pernah diadakan di Malaysia.
iaitu seramai 780 orang. Alhamdulillah wa Astaghfirullah..

Sebuah Persembahan Dari Syurga.

Pengajaran alkisah hari ini adalah bukan semata-matanya berkena mengena dengan catitan rekod baru di Malaysia(jika berlaku di Malaysia) atau di Nusantara bertahap Antarabangsa.
Mungkin sahaja ada pada kalangan beratusan ahli kesenian mempercayai bahawa ini catitan sejarah yang sohor.
yang pada suatu ketika dahulu dijajah, kemudian adat-budaya-bahasa serta agama diputar belitkan menerusi kepelbagaian-kemajmukkan pemikiran,
akhirnya diyakinkan bahwa kita sudah Merdeka, walhal kenyataannya kemerdekaan kita masih jauh, yang merdeka hanyalah pentadbiran,
namun apa kata adat buat kita? budaya kita? apa kata bahasa kita sedangkan kita masih bertungkus lumus bertutur tidak mengikut cara hingga menyebabkan salah faham? dan perihal arus pemikiran kita, begitu pelbagainya sampai kita sendiri bingung yang mana jadi Matlamatnya..sedang ke Merdekaan adalah kebebasan, apa kebebasan kita yang masih dijajah pemikirannya?padahal lebih baik kita menjelajah dan terus menjelajar..
buat hamba,
barangkali kewujudan acara seperti ini adalah semacam "ujian" buat mereka yang mempersendakan usaha sekecil ini..maklumlah, kami ini bukanlah terdiri dari pemain "professional".
atau mungkin sahaja teguran kepada diri kita yang terlibat pada berkata "anda tidak hebat, ini masih kecil-kecilan"..dalam ertikata lain, berhenti berlagak dan jadilah penggiat seni..
orang seperti kami yang rata-ratanya ada hanyalah cuba menjadi seorang,sekumpulan atau segugusan penggiat seni pada apa yang kami dilahir subur oleh ayah,datuk,moyang kami untuk percaya bahawa inilah Budaya kita..cara kita meraikan kehidupan kita selaku bangsa yang berbilang rumpun kaumnya dalam hidup berukun dan penuh unsur persaudaraan.
dan kami mencari budaya, kembali ke sekolah temasya demi temasya, keraian atas keraian, yang kami dijemput hingga akhirnya dari serata pantai Timur orang-orangnya,
kami terhimpun buat kali ini. Dari kepelbagaian kami digesa untuk bergaul didalam bahtera seni..bersama-sama berlayar. Jika lambat, itu bukan lah lagi soalnya,pasti ditinggalkan..
Persembahan dari Syurga yang hamba lampir bersama dengan cheritera kali ini adalah berilham daripada salah sebuah lagu Dewa, garapan sahabat kami Ahmad Dhani Prasetyo.
walaupun lagunya adalah lain maksudnya, jelas menceritakan bagaimana kagumnya Ahmad Dhani terhadap seorang Rasul, Nabi dan Muhammad bin Abdullah..dipanggil Persembahan dari Syurga.
Hamba tertarik dengan kata "Persembahan" yang datang "Dari Syurga" itu..
Dalam bab penghuraian yang sangkutpautnya pada namanya "Seni", ia adalah kehalusan,
terimbas hamba pada titian siratul mustaqim yang pernah diperkhabarkan dalam kitab dan Quran,
yang dimana adalah sehelai rambut diceraikan 7 dan kemudian ada menambahnya diceraikan 7 nya lagi helaiannya..
Semacam jambatan yang menghubungkan kita sebagai diri menuju Syurga, halaman kampung abadi kita yang yakin adanya ia.
Tapi justeru itu akal nyata kita berkata itu kerja mustahil..dan tidak hairan lagi ada juga pada berkata itu kerja Gila!
namun pada Tuhan itu bukan kerja mustahil buat kita, jika benar yang mengkehendakiNya..
Halus itu adalah Seni itu sendiri,
bahkan kenyataannya Tuhan menilai kita pun melalui Seni!
jika bukan dari seni, bagaimana sesebuah laku atau fiil kita tampilkan sendiri itu dinilai,di"kritik" olehNya melalui kejadian atau peristiwa sebagai peringatan dan dianugerahkan hadiah atas jasanya.. anda seorang yang jujur dianugerahlah keikhlasan manakala sebaliknya adalah sebaliknya.

Bagaimana Seni kita dalam Isinya sebuah karya Lagu? Garapan? Nyanyian? Lukisan? Binaan?
dan terus apa itu Syurga melainkan intipatinya adalah Khayalan,Nikmat,Kesejahteraan,Keamanan,Kedamaian,Kesentosaan dan sebagainya yang mencerminkan keindahan yang tiada terbandingkiranya..
Bukan itu ADA pada dirinya Lagu yang mendodoimu pada waktu anda hendak tidur?
Bukankah ia WUJUD didalam rasa dada yang meruap-ruap apakala anda dilamun rindu kepada seseorang?

Makanya sesebuah Seni Karya itu pastinya datang dari Ilham Nya jua, menerusi fikir bagaimana tanggapan kita pada susasana ketika sesebuah penciptaan tersebut dijadikan atas satu cetusan rasa.
tangan kita membentakkan gerak satu rentak yang berulang-ulangan dipanggil Ritma(Rythm),
fikir kita berselerakkan dengan ilham semacam bintang diangkasa,
suara mengalunkan bunyi-bunyian yang dipanggil "melodi"
hinggalah terjelmalah Lagu. Untuk dipersembahkan buat orang lain.
Soalnya Jujur itu pasti ada dalam pembikinannya, jika anda tidak jujur sedang dikepalamu katanya Chord G dijarimu menekan kekunci Piano yang bunyinya mungkin F# sebagai misalan..
Boleh sahaja dikatakan belajar Muzik itu satu tunjuk ajar bagaimana untuk berlaku jujur,
anda dibayar sedikit, masih anda bernyanyi..kerana anda percaya bahawa anda jujur lakukannya untuk meluahkan rasamu terhadap pendengar.
Hiburan tetap hiburan..namun Tujuan sebenar Lagu itu, pasti ada Matlamatnya..apakah ia kalau tidak pada sesuatu yang kita percayai bahwa ia benar dan tulus?

Menjadi seorang Ahlul Muzika(Pemuzik),itu kerja senang..kerana ternyata Muzik itu sendiri Wujud sepi didalam tiap diri mu, hanya tunggu digerak bangun nya, di pupuk ia hinggalah dikatakan seorang yang berbakat.
anda seorang pensyarah yang lantang suaranya, pasti anda juga seorang penyanyi..kerana corong bunyinya tetap datang dari yang sama,
anda seorang penulis yang cermat atau mungkin anda seorang pelukis yang berpengaruh, pasti anda juga seorang pemetik Gambus, Guitar ataupun Sitar..oleh kerana datangnya dari jari yang sama,
jika tidak betul apa diperkatakan, maka perbetulkan kata hamba kerana kejahilan hamba yang bukanlah seorang yang bertahap "Professional" yang dimaksudkan oleh zaman kini,hamba tak diiktiraf apa-apa kerana serbakurang diri hamba!..
akan tetapi hamba cukup yakini bahwa ia bukan sesuatu yang dilalui lewat tahu terus. Meskipun dikatakan Hebat dan Terpilih sekalipun, pasti melalui perjalanan atau "process" yang dikatakan "asah bakat",
sedangkan "process" tersebut juga dalam diam bermaksud yang sama,iaitu "belajar".
Jika "belajar"nya dengan guru muzika, anda patut hormat padanya kerana dialah asbab kepandaianmu..balas dengan kehormatan.
Jika "belajar" nya "by hard"/dengan susah payah sendiri, anda patut percaya bahwa yang sering ditiadakan itulah mengajarmu..
siapa gerangannya?
anda carilah sendiri,
pasti,mesti,harus dan wajibnya untuk hamba perkatakan bahawa Tuhanlah yang mengajarmu..dan pilihan Tuhan itulah Ahli kepada Syurga,
kerana Syurga itu paling hampir buat diri untuk bersama Tuhannya.

Akhir kalam hamba, seru hamba..Berterima kasihlah kepada Tuhan setidaknya, berhentilah dengan lagak yang padahal BUKAN milikmu atau milik hamba pun,
dan berbuatlah apa diberi buatNya agar sama-sama kita kembali..tak kan lah hanya kita sahaja, anak isteri,keluarga sendiri yang hendak ke Syurga sedang Nabi berpesan kepada Solat dan Umat berkali-kali, adalah dua-duanya ber Jemaah lakunya.
dengan apa adanya..Meski penguasaanmu itu beraliran Seni Muzik,
balaslah ia..agar ia layak dikatakan bahwa inilah "Persembahan Dari Syurga"..

Menjadi sebahagian ahli Dendang Anak buat hamba adalah kesyukuran paling tinggi pernah hamba terima, walaupun hamba bukanlah seorang penyanyi yang merdu suaranya,
pemalu gendang yang tidak seberapa betul cara mainnya, penari yang kaku geraknya atau peniup semboyan gua(atau dikenali sebagai didgeridoo oleh kalangan orang Yirdaki di Australia)..
hamba masih terpilih untuk bersama atas usaha kecil untuk mengembalikan nama Melayu yang sering disalah anggap,
disalah faham,
diburuk sangkai,
dan diperbudak-budakkan oleh zaman demi zaman..sedangkan Melayu itu wujud sebelum adanya kita semua, wajar dijadikan seorang Moyang yang terdahulu,
yang begitu banyak pengalamannya, untuk memahaminya memakan kesabaran apatah mempertahankannya..demi anak, demi cucu, demi kesinambungan.

Melayu itu benteng pertahanan dan kota kepada Agama. Tiada Agama..itu bukan Bangsa, tapi Bangsat, kerana Tujuan utama Bangsa dijadikan adalah kerana Agama demi Tuhannya.

Wallahualam bi sahwa,

diatas hambalah yang berkata..pada diri empunyalah yang bertanggungan untuk menjawab seandainya wujud kesilapan padanya..tugas hamba bukan menunjuk pandai namun menyebarkan pendapat yang dirasakan benar buat usaha besar-besaran agar dapat hamba menghina diri sendiri..dan tugas hamba disini adalah agar mendesak anda membuat pilihan, maka pilihlah yang mana satu kerana pilihan itulah "kita".

sehingga berjumpa lagi insyaAllah.
ڤادوکا