Tuesday, December 28, 2010

Jlajah Dendang Anak (Trangganu-Mlaka-Pekan Baru-Pelalawan) : Hari Dwa

Terengganu Darul Iman..
pada Sejarah awal kedatangan Agama mula disini, Batu Bersurat menjadi sumber utama untuk memperkatakan bahawa inilah Negeri bagi yang hendak beriman-yakin pada apa yang diyakinkan.
Sharif Muhammad Al-Baghdadi, seorang pembawa agama Islam yang dikenali dengan pelbagai nama, "Fakir" atau "Sultan Muhammad" yang kita kenali pada catatan Sulalatus Salatin-Sejarah Melayu. "Tok Ayah" sebagai seorang datuk yang abi kepada agamanya..Diutuskan oleh Kanjeng Nabi Muhammad Salallahualaihi wa Salam, seperti berikutnya:

"Sepeninggal aku telah wafat kelak akan muncul sebuah negeri di bawah angin, Samudera namanya.

"Apabila terdengar kamu nama negeri itu, maka suruhlah sebuah bahtera untuk membawa perkakas dan alat kerajaan ke negeri itu,

serta kamu Islamkan sekalian isi negeri itu, serta ajar mereka mengucap dua kalimah syahadat.

Kerana dalam negeri itu kelak banyak orang yang akan jadi wali Allah.

"Tetapi semasa kamu hendak pergi ke negeri itu, hendaklah kamu singgah mengambil seorang fakir di negeri Mengiri, bawalah fakir itu bersama-sama

Kitab Sulalatus Salatin menyebut Mengiri sebagai negeri Muktabar. Apapun, Fakir yang dimaksudkan adalah orang yang sama, Fakir Muhammad, seorang Sultan berketurunan Saidina Abu Bakar as-Siddiq yang turun takhta untuk mengikuti rombongan menjalankan wasiat Nabi tersebut ke Samudera (di Aceh sekarang).

*Untuk makluman, nakhoda kapal yang digelar "Nakhoda Ismail" ini ialah Sultan ul Arifin Sheikh Ismail yang dimakamkan di Pulau Besar, Melaka.

tanah yang pernah menjadi saksi kedatangan Rasulullah salallahualaihi wa salam, jelas pada catitan tertera "..Rasulullah telah lalu 702" mendapat barakah serta restunya bagi menyebar akan Agama ini ke serata Alam Samudra, hingga lahirlah sebuah bangsa yang dinamakan Melayu.


Melaka Darul Salam..
Negeri yang paling sohor dengan segala isi kisahnya yang terkenal serata dunia, kewujudan Kerajaan Melaka bukanlah setakat diketahui awamnya sebagai Pusat Dagangan Dunia, namun adalah sebuah pusat penyebaran Agama Islam kerana terdapat ramailah para ulama yang muktabar serta orang alim yang bermastautin disitu..Menyamai seperti Madinah Al Munawarrah. Melaka sebuah pusat rasmi untuk manusia sesama manusia saling berjabat tangan dan bersalaman justeru mengenali pertuturan rasmi Bahasa Melayu, yang pernah tercatit dalam sejarah sebagai bahasa yang luas penggunaannya(sepertimana yang kita gunakan Bahasa Inggeris hari ini), kita tlahpun lama maju dari itu belaka. Pernah dikatakan sehinggalah ke Madagaskar(sebuah daerah yang letak di Afrika), Mekkah, Madinah, Parsi atau China anda masih mampu mendengar pertuturan mereka dengan lancar akan bahasa Melayu.. Barangkali kerana "Jiwa" yang bersih dari buruk sangka itu ada antara kita, bersaudaralah semua. Melaka, gerbang kepada Terengganu Darul Iman.

Negeri Riau..
padanya lahir tokoh-tokoh suci, seperti Raja Ali Haji dengan Gurindam 12 nya, tempat persemayaman titisan kesultanan Melaka, hubungkait Negara Malaysia,Brunei,Singapura dan Indonesia yang dinamai dan dipersetujukan oleh kita semua, jadi kebingungan buat hamba..Mengapa kita harus disempadankan sedang air yang terbentang dan mengalir diantara kita ini semua jikalau dicincang, malah takkan putus. Kenapa tak dibina "Jambatan Emas" yang dipohon sebagai Mas Khawin Putri Gunung Ledang diantara kita?
Kenapa masih belum ada 7 dulang "Hati Nyamuk" dibuang dari sifat kita? dan bagaimana fikir kita mentafsir dan memecahkan kemustahilan yang diinginkan itu hanya semata-mata untuk menyatupadukan rakyat demi rakyat didalam satu gugusan yang besar yang sanggup korban demi yang Esa maha menjadikan.

Assalamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh,

imbasan seperti ini berkumandang seawal pagi yang menggesa kami semua untuk bersiap dan berangkat ke lapangan terbang atau bandar udara(di Indonesia memanggilnya Bandara) Melaka International Airport bersama Pelajar KYM(Kolej Yayasan Melaka).

Para sahabat-sahabat pada kelihatan tidak sabar-sabar untuk menjalani hari ini dengan penuh bertenaga. Sungguh apa yang dari kami ketahuinya adalah Susah Payah itu tetaplah ada. Mana tidaknya, sebuah kumpulan seperti apa yang wujud disini atau dimana-mana dapat berseteru untuk menyatukan Niat atas Maksud difahamkan kemudian segala Fikirnya agar dicapaikanlah Matlamatnya. Tlah tentunyalah ada antara jadi makin berselisih faham dan bertengkar hingga tak bertegur sapa, beza dengan Dendang Anak..Kami adalah keluarga besar, sahabat yang sejati dan begitu saling berusaha keras untuk faham dan memahami. Inilah Kami dan inilah apa adanya untuk kami pertaruhkan demi apa yang kami yakini dengan pasti.

Yang agak mendukacitakan adalah pemergian kami kali ini tidak diserta oleh Makhdum, kerana begitu diperlukan oleh kerjanya.. Disaat akhir sebelum ke Pesawat, mengalirlah airmatanya sunyi dipipi tembamnya yang telah berkali-kali dikesatkan.. Walaubagaimanapun rupanya, semangatnya tetap bersama kami.

Maka berlakulah sesuatu peristiwa yang agak lucu dan mengerikan apakala berada diatas pesawat. Sekitar 12 minit berada diatas udara, sayap burung besi digegar-gegarkan oleh awan yang mendatang. Para pelajar pada ketakutan, barangkali ia adalah kali pertama buat mereka menaiki pesawat dan ke luar Negara.. Hinggalah secara tiba-tiba pesawat tersebut menerima satu hentakan kuat dari bumbung oleh yang namanya tekanan udara(yang disebut "Air Pocket"), menyebabkan air yang sedang diminum itu semuanya tercampak ke atas, sebutir demi sebutir pada mata hamba dapat melihatkan bagaimana hebatnya kejadian itu lantaran hamba teringatlah akan cerita yang pernah ditonton pada wayang bertajuk "The Matrix" atau rancangan TV yang bertajuk "Time Warp"..Gambaran aksi pergerakan yang perlahan, tak pernah akan tertatap oleh mata kasar dipersembahkan dalam kejadian tersebut. Kagum rasanya..
Namun yang kasihan adalah apakala berlaku bersamaan dengan kejadian itu, ada kalangan kami dan pelajar juga yang melambung ke atap pesawat sekaligus menghantukkan kepalanya..termasuklah pramugari yang tidak sempat untuk duduk dan menjerut tali keledar kerusinya, hingga terluka saat jatuh kebawah.
Peristiwa ini begitu menarik juga menakutkan, namun inilah harga nya pada kesenangan yang diangan-angankan dalam perjuangan. Pasti Allah menguji kita jikalau hendak bagi kita sesuatu yang istimewa, tentu ada pengorbanannya. Apa yang berlaku sungguh menakutkan, sungguh kata kita selalunya "tak takut mati" itu lancang, namun cara kematian itu serba sedikit cuba menjanggali keyakinan yang kita cuba tanam suburkan dalam diri.
Hamba pelajari satu hal yang berharga, bukanlah hidup ini. Namun ilmu dikepala ini, yang adakala perlu buat kita mengosongkan fikiran dari bersangka-sangka, kerana ternyata kita pada meleka.. Namun ilmu diucapan ini, yang adakala harus ditiadakan ayat-ayatnya dari berjanji-janji, kerana ternyata adakala kita sekadar mencarut pada kata.. Namun ilmu didada ini, yang adakala mesti dijadikan lubuk yang kosong, tanpa perasaan untuk berbuat sesuatu yang pasti kita tahu demi Ilahi..Namun ilmu dikehidupan yang berupa keseluruhan anggota ini, yang adakala patutnya di tiadakan yang sempurnanya, kerana yang jelas sempurna itu tiada disini, Allah hu rabbil alaminlah yang maha sempurna..

Dengan melihat kekiri hamba, adalah dua gadis yang saling berpegang tangan, barangkali ketakutan..Di kanan seberang sana yang ada 3 tempat duduknya, Mi Sawa yang paling kirinya kemudian sebelah dan sebelahnya adalah sepasang lelaki dan wanita, juga pelajar KYM. Mereka pucat lesi kerana ketakutan yang amat, dan menangis dalam masa yang sama, bersungguh benar mengawal perasaannya.

Kanan hamba pula kelihatan tenang, barangkali celotehan Mi Sawa begitu mengajak pasangan itu pada lupa terus apa terjadi namun disebelah hamba ini masih tegang keadaannya, hamba memulakan percakapan, kemudian ditanya, terbitlah satu perbualan yang hamba sengaja jadikan untuk menarik nafas lega yang pendek berkenaan kecelakaan, hamba tak lupa juga dengan gurauan yang mengusik mereka agar kemesraan yang diwujudkan itu kekal diingatan sampai bila-bila.

Saat hamba menoleh kebelakang, hamba memandang ke arah Putra, dia langsung ketawa keras, kerana yang melambung sebelahnya adalah si jejaka tampan,pendek lagi melucukan..sang penghibur, Nadhimlah orangnya. Waktu kejadian itu, Nadhim tidak sempat untuk mengenakan tali keledar, langsung meluncur naik keudara dan melekat dirinya di atap pesawat. Itulah Nadhim, seperti namanya yang ditafsirkan dari harafiah arab yang bermaksud "yang berseri-seri"..Bayangkanlah kalau tiada dia bersama. Tawa kami barangkali tak mungkin seperti sekarang, yang ceria itu sering si Nadhim..ha ha ha ha..

45 Minit sertusnya kami sampailah mendarat di Bandar Udara Sultan Syarif Kasim, Pekan Baru, Riau.
Ketibaan kami disambut mesra oleh Tengku Ibrahim bersama angkatan beliau yang juga sahabat handai kami, Totok, Nafi dan selainnya.. Bertungkus lumus bersama kenderaan dan mengangkat muatan kami untuk dibawa ke penginapan kami.

Kami dibawa ke rumah keluarga Tengku Ibrahim yang letaknya di Pekan Baru, kerana dijadualkan penginapan yang sedia buat kami adalah tanggal 21, sementara ini baharu 19 haribulan. Makanya dengan serba baiknya sungguh keluarga Tengku Ibrahim menyiapkan penempatan buat kami yang hina ini.. Sebelum malam tiba, petang itu kami berdendang selaku perkenalan buat ahlul keluarga Tengku Ibrahim yang bakal kami Sayangi dan rindui nanti.. Dengan ucapan awal oleh wakil Dendang Anak, Bentara Zulkifly yang memberi pandu fikir awal kepada semua berkena mengena dengan Sejarah yang penting buat kita semua teladani dan yang penting untuk diusuli/diikuti kerana jalan Sejarah itulah yang berlaku kerana Tuhan mahukan buat kita carikan makna kebenarannya..

Azan Maghrib berkumandang, diri hamba yang kurang baik dari demam sebelum dari Jlajah ini terlantar ditikar hadapan luar rumah Tengku Ibrahim. Terlena tanpa diduga langsung..hinggalah dikejutkan untuk Solat Jamak Taqdim berjemaah.

Solat selesai maka kini tibalah masa untuk menunggu makan malam, sementara itu kehadiran penyanyi kecil molek yang bakal digandingkan dengan Bathin telahpun sudi bertandang di rumah Tengku Ibrahim, namanya Fatimah Amir yang mesra disapa "Inong". Oleh kerana keadaan Bathin yang kurang sihat juga maka hamba dengan kejanggalan suara hamba ini berlatihlah bersamanya menggantikan tempat Bathin, samping dibantu oleh Penghulu, Tajul, Panji, Putra dan semua yang ada. Pendita sebagai "vocal guide" untuk Inong, yang dilatihkan adalah dwa buah lagu. Iaitu, "Melayu Sejati" dan "Gurindam Jiwa".

Jika lagu Melayu Sejati pernah berkali-kali disuai kena kan untuk persembahan kerjasama atau kolarborasi, seperti Maal "Konsert Maal Hijrah 2005", Dendang Anak tlah digandingkan bukan sahaja dengan Kumpulan muzik pimpinan Cak Nun atau Emha Ainun Nadjib, namun bersama "Ogy" atau nama sebenarnya Fauziah Ahmad Daud, anaknda kepada penyanyi 60-an yang terkenal Ahmad Daud.
Tahun kelmarin 2009, Dendang Anak telah berjaya membentuk, mengajar dan menubuhkan sekitar 60 orang anak kecil pelajar sekolah rendah Pekan Baru untuk mengadakan persembahan lagu Melayu Sejati di acara penutupan Hitam Putih Riau World Music Festival 2009.

Namun lagu Gurindam Jiwa masih dianggap belum dicanang-canangkan dengan sebaiknya, lagu dan penulisan yang pada umum tidak diketahui siapa penulisnya ini pada sebenarnya berusia ratusan tahun dan kami mempercayai ia adalah penulisan karya asli Tok Ayah sendiri, sang pandawa yang membawa Agama Islam ke Alam Melayu ini.
Diperkuatkan lagi dengan makna-makna yang tersirat sarat serta kemas bahasanya lagi yang hingga kini tiada siapa yang boleh memperkatakan lagu siapa atau dari mana usulnya. Maka kami serah kepada Tok Ayah, kerana dirasakan bahwa beliaulah yang paling layaknya menerima penghargaan itu....

Bila direnung kembali, hamba teringat akan pergelutan kita kini berkenaan lagu Negaraku, betapa ramailah sungguh perawinya, betapa banyaklah kesimpulannya hingga kini kita pula yang tersimpul bersama gelung-gelung atau tali temali kecurigaan yang dalam diam juga was-was..Fasal lagu Negaraku, padahal kita tahu ada di Aceh nyanyiannya tembang/lagu yang bertajuk "Terang Bulan"..
Kalau dirujuk pada bendera Aceh-Terengganu kemudian dipandukan dengan bendera Turki yang semuanya punya persamaan Bulan Dan Bintang sebagai asas bendera, yang membawa lambang Agama.. terpulanglah apa fahamanmu, yang jelas persamaan kita cuma satu,yang tetaplah Agama namanya.
Kenyataannya kita begitu teringin untuk beragama namun bezanya sekadar "cara" yang kita mahukan.

Hamba tlah pun pada menerangkan seawalnya bagaimana Terengganu didatangi oleh seorang Mubaligh,Ulama, orang Alim yang namanya Syarif Muhammad Al Baghdadi atau Sultan Muhammad atau Fakir atau Tok Ayah, yang mengislamkan dan menabalkan Sultan Melayu Pertama yang bernama Sultan Malikul Saleh(Merah Silu).

Jelas Syarif Muhammad Al-Baghdadi ini usulnya dari Baghdad, sebuah daerah yang letak di Negara Turki. Yang kemudian berhijrah ke Makkah untuk menimba kepandaian Agama, akhirnya bermakam di Jenagor, Kampung Batu Belah, Hulu Terengganu, Terengganu.

Jika jolokkan atau pengibaratan orang terdahulu mengatakan "Serambi Mekkah" itu Aceh, Pattani juga turut Darul Salam dibelakangnya, dan jangan kita lupa..Melaka pun Darul Salam! Katakanlah kalau "Serambi Mekkah" itu semuanya Darul Salam, maka dimana satu sudut yang tepat yang sebenarnya dihadapkan?
Hamba biarkan anda semua buat perkiraan ini sehinggalah anda sendiri tahu dimanalah tempat itu.

Pernah hamba berbahas dengan seorang hamba Allah ini,juga rakan rapat hamba hingga kini:

katanya,
"beragama tak semestinya kita bertempat. Allah dimana-mana.."

seraya dijawabkan,
"kalau begitu, cari sahaja Tuhan dalam kamar mandi atau tandas..tidak perlulah padamu memikirkan kepentingan akan adanya Madrasah, Mussola, Masjid dan sebagainya kerana ternyata itu semua adalah TEMPAT.."

....Makkah itu tempat, tempat mula Jagat dan tanah ambilan para malaikat untuk dijadikan Jasad serupa Manusia yang didalamnya punya Roh yang paling suci. Rukun Islam jelas memperkatakan kepentingan bagi orang Islam itu menunaikan Haji pada yang ke 5 angkanya. Maksudnya, kita wajib arifi fikiran kita dan tahu dimana Usul diri kita, tempat dimana Manusia yang berbudaya Hindu dahulunya dan akhirnya "lahir" dan bangkit kembali sebagai sebuah bangsa yang kaya dengan ketamadunan yang berwawasankan akhir zaman, Melayu namanya..Sebatian Arab,Cina serta India melahirkan kita yang berbangsa kerana Agama itu Usulnya.

Ayuh. Betulkan saf mu, rapatkan saf.. Solat kita mengadap Allah taala. Makanya biar benarlah apa difikir, dibacakan, dirasakan agar kehidupan ini semuanya tidaklah Bohong belaka rupanya...

Malam ini hamba turunkan dahulu tirainya, andai diizinkanlah bagiNya untukku terus esok. InsyaAllah bertemu lagi pada Jlajah Hari Tiga, dan rasmi tamatlah Fasal Dwa.

ڤادوکا