Monday, December 6, 2010

Halaman Julungkali: Salam Hijrah diawal Muharram.

Asslamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh,

Sedang terleka kita dengan membilang berapa butir air hujan yang turun di musim tengkujuh kini,
tlah tanpa sadari kita sudahpun ber Hijrah ke suatu halaman baharu,
bagi yang tlah termaktub pada Takwim Hijrah..Inilah putaran selama 354 hari yang tlah kita lalui, hari ini manira(kita) bakal membuka lembaran baharu didalam Al-Kitab riwayat hidup pakanira serta para pakanira(anda) semua.


Takwim Hirah
Takwim yang diperkatakan dan digunakan ini merupakan hasil ketelusan seni fikiran Khalifah Ar Rashyidin yang kedua iaitu Saidina Omar Al-Khattab Radiallahuanhu, antara Sahabat Baginda Nabi dan Rasulullah Salallahualaihi wa salam yang terulung daripada 4 yang terpilih.

Adapun kisah bermula penggunaan Takwim Hijrah bermula saat Gabenor Abu Musa Al-Ashari memohon kepada Saidina Omar untuk menjelas akan tahun dan tarikh surat yang dikirim oleh beliau. Oleh kerana pada dzaman tersebut terlalu ramai mempelbagaikan takwim Tahun Gajah, Parsi, Rumawi dan sebagainya bagi memperingati peristiwa-peristiwa besar zaman Jahiliah, makanya dirubah oleh Saidina Omar berdasarkan sa buah peristiwa hijrah Rasulullah Salallahualaihi wa salam dari Mekah ke Madinah yang telah menjadikan satu titik mula awal kebangkitan agama yang diisytiharkan oleh Baginda Rasul hinggalah kerajaan Kisra dapat ditumbangkan, Baitulmuqaddis dibebaskan dari Rom dan Masjid Al Aqsa dibangunkan serta pelbagai lagi peristiwa penting seumpama dengannya.

Bagi yang baharu atau masih samar-samar akan makna sebenarnya Taqwim Hijrah ini, berikut hamba himpunkan, moga ada munafaat buat pengetahuan:

1. Muharam al-Haram (dipendekkan kepada Muharram – محرّم)
: Bulan ini mengambil perkataan "Haram" yang bermaksud terlarang. Ini disebabkan budaya atau tradisi Arab mengharamkan sebarang peperangan pada bulan ini. Selepas munculnya Islam, Allah meneruskan budaya ini lantas menjadi satu antara empat bulan haram dalam Islam.

2. Safar (ﺻﻔﺮ)
: Perkataan in bermaksud tiupan angin. Ketika nama tersebut mula diguna pakai, kemungkinan yang ketika itu adalah waktu yang berangin. Safar juga menunjukkan yang masyarakat Arab (badwi) meninggalkan rumah mereka.

3. Rabiulawal (ﺭﺑﻴﻊ ﺍﻷﻭﻝ)
: Bulan pertama musim bunga iaitu masa ketika bulan tersebut dinamakan.

4. Rabiulakhir (ﺭﺑﻴﻊ ﺍﻷﺧﻴﺮ/'ﺭﺑﻴﻊ ﺍﻟﺜﺎﻧﻲ)
: Bulan kedua musim bunga.

5. Jamadilawal (ﺟﻤاﺪ ﺍﻷﻭﻝ)
: Bulan pertama musim panas. "Jumada" bermaksud kering.

6. Jamadilakhir (ﺟﻤاﺪ ﺍﻷﺧﻴﺭ/ﺟﻤاﺪ ﺍﻟﺜﺎﻧﻲ)
: Bulan kedua musim panas. Jamada, juga bulan yang lain juga lebih sejuk, yang membawa maksud telaga menyejuk adalah suatu yang biasa ketika itu.

7. Rejab (ﺭﺟﺐ)
: Satu lagi bulan suci yang mengharamkan perlawanan atau peperangan dan salah satu bulan yang dihormati. Ia juga dikenali sebagai Rajab al Fard. Fard bermaksud keseorangan; kerana tiga bulan suci yang lain berada jauh dan berturutan berbanding Rejab di tengah-tengah.

8. Syaaban (ﺷﻌﺒاﻦ)
: Bulan ini terbit dari perkataan "syu'ba", bermaksud berpecah/menyimpang. Masyarakat Arab dahulu sering keluar dan berpecah untuk mencari air.

9. Ramadhan (ﺭﻣﻀاﻦ)
: Diambil daripada perkataan "ramda", yang bermaksud batu panas. Ini menceritakan ketika nama tersebut diberikan, keadaan amat panas ketika itu.

10. Syawal (ﺷﻮﺍﻝ)
: Diambil daripada perkataan yang membawa maksud, apabila unta betina bunting. Ketika nama bulan ini diberikan, lazimnya unta betina bunting pada ketika itu.

11. Zulkaedah (ﺫﻭ ﺍﻟﻘﻌﺪة)
: Diambil daripada perkataan "qa'ada" bermaksud untuk duduk. Inilah bulan suci ketiga yang mengharamkan sebarang pertempuran. Kebanyakan orang juga mula menghentikan aktiviti perniagaan mereka untuk duduk dan bersedia untuk menunaikan Haji.

12. Zulhijah (ﺫﻭ ﺍﻟﺤﺠة)
: Ini adalah bulan suci terakhir dalam setahun dan dilarang melakukan sebarang pertempuran kerana pada bulan ini, haji dilaksanakan. Perkataan tersebut juga mengambil perkataan "haji" sebagai rujukan nama bagi bulan haji ini.

**nama bulan dan bulan berubah 11 hari lebih awal setiap tahun.

Hari kini, kita telah diper betulkan untuk mengikut takwim yang digelarkan "Calendar" sebenarnya ia adalah cukup dikenali sebagai "Gregorian Calendar" atau "Calendar" Barat atau "Calendar Kristian" diusulkan oleh Aloysius Lilius, sa orang Tabib atau Pakar Ubat dari Napoli, Itali kemudiannya diperkenalkan oleh seorang pendeta kristian bernama Pope Gregory XIII seawal tahun 24 February 1582.

Setelah Kalendar Gregory dicanangkan, tidak semua negara mahu memakainya. Baru beberapa abad setelah ini, hampir semua negara barat mahu memakainya..

dan hari ini, boleh dikatakan 3 suku Dunia telah memperakuinya dengan rela.
Kita diantaranya, mungkin?

Apa ini kemerdekaan kita selaku umat Islam yang sedikit sebanyak mengiyakannya? Anda nilaikan sendiri tentang soal dimana letak Pegangan kita? walaupun sungguhpun apapun menjadi seorang Muslimin wa Muslimah Islam, Allah belum pernah menganjur akan makhluknya untuk berprang, disebabkan Pilihan itu membuatkan Islam itu perlu dipertahankan, dan pembesaran wilayah dilakukan para sahabat adalah untuk membatasi had sebenar dimana Islam itu bertapak dan dimana Kafir itu berada. Menjadi seorang Islam, kita sepatutnya bertolak ansur, bukan menghukum membabi buta atas perilaku mereka yang kita sendiri adakalanya kurang mengerti mengapa dari sudut pemahaman mereka harus begitu sementara yang kita diajak ikut dalam kelompok jemaah kecil disebuah Masjid dihalaman perumahan yang kita sering kunjungi itu disuruh begini pula.

Sudah terang, jelas, nyata dan tiada perlu was-was untuk kita katakan "Ya Benar kata Tuhan, La kum din nukum waliadin(agamamu adalah agamamu-agamaku adalah agamaku)..Tiada dari Quran atau Kitab menyuruh kita daripada menimbulkan kekacauan kepada orang Kafir, berburuk sangka sedang yang mengajar kita adalah untuk tahu dimana batas kita, bukan mengusir atau mengincar mereka namun perlunya kita mencapai satu kesepakatan diatas perjanjian kita. Kerana dengan sekadar berjanji, kita bukan sahajaa disaksikan oleh pihak kedua atau ketiga bahkan Alam. Semua Agama mempercayai wujud Alam kerana mereka dan kita menghadapi yang sama, segala Unsur berlegar dan berlalu dihadapan dan belakang pemandangan mahupun rasa kita.
Apa anda tidak malu kepada kejadian Alam yang walhal tunduk dan akur pada wujudmu dan wujudku disini?

Hanya soal pegangan, kepercayaan atau keyakinan..

Adakah kita ini terdiri dari suku manusia licik yang menyentuh agama kemudian kembali kepada prihal dunia demi dunia, atau kita terdiri dari manusia yang berpura-pura mempertahan agama namun pada masa sama sekadar menjamah secubit agama bagi memenuhi kehendak kita yang masih bertuhan namun masih berat hati untuk memikul peranan sebenar?..hamba biarkan anda mempertimbangkan hal demikian, bukan untuk memulakan peperangan. Namun mencari hala tuju yang sepertimana seorang Melayu itu sebenarnya. Pasti beragama, dan Islam lah Agamanya..kerana Bangsa Melayu itu kotanya Agama. Terus bagaimana sesebuah kota yang ibu kotanya begitu tenat dalam memperkatakan perihal Agama? begitu sesak udara bahasa yang penuh dengan carut-marut serta caci maki kita terhadap yang dianggap Tuhan?

Hamba terdiri dari keluarga yang sederhana, bagi yang kurang mengenali akan berkata hamba keluarga yang cukup mewah,kaya raya dan senang semuanya sementara yang faham dan tulus mengenali hamba tidak akan berkata yang demikian.
Namun budaya hidup yang hamba tlah diperkenalkan bermula dari bawahan hinggalah ke tahap tinggi darjatnya. Yang diatas, menyambut tahun baharu mereka menurut taqwim gregory dengan membilang 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1,0 dan terus pada teriak "Selamat Tahun Baharu!" berpesta dengan keriangan-itu masih lagi tak apa buat hamba namun yang membingungkan adalah soal kenapa harus gembira pada tahun baharu sedang tahun kesekiannya sudah cacat cela dibuatnya, kemudian tahun mendatang masih belum pasti, alangkah hari inipun kita samar meyakini sama ada atau tiada nyawa ini masih?
Sejarah menceritakan pedomannya buat sekian lamanya..apa itu masih jauh pada diambil satu peringatan?

Tamat kisah diatas beralih kisah dibawah, yang pada sekadar menyambut dengan sungutan.."Aihh..aku gini ajalah, tak kaya-kaya" sedang duduknya diatas tilam yang carik-carik rupanya..Berselang seli dengan sedutan Rokok murahan. Itu pengalaman satu, pengalaman dwa pula berbunyi: "Apa orang kaya buat Tahun baharu ni?..sama aja tahun lepas..bezanya baju yang dikenakan, gaya diperagakan..apa istimewanya tahun baharu ni..aku hairan?"..sambil tercegat mengenakan air minuman dengan tangan kirinya disatu sudut gelap.
Hal ketiga angkanya lebih melucukan, memandangkan ini "Tahun Baharu" makanya ke Masjid, walhal sebelumnya begitu tetap berada di tepian jalanan kota(sungguhpun berumah,tinggal bersama Ibunya yang dijandakan selama 20 tahun lamanya, berkerja pagi ke petang untuk menyara 4 adiknya) sedang dia itu Abang yang sulung yang tegap rupanya, masih sihat dan waras-namun kenapa tak bekerja tapi masih memilih kota sebagai Pejabat percumanya?

Kisah pertama mengajar hamba pada memahami mengapa orang seperti ini begitu gemar bersungut, sedangkan dia bertilam dan masih punya "rumah" untuk berteduh meskipun ia rumah haram. Alangkah baik seandainya sungutan itu dilantun merdu pada nyanyian, boleh juga wang.. Walaupun tak sebegitu tinggi penghargaannya seni di tempat kita ini..masih ada yang mahukan jika buatnya sungguh.

Kisah kedwa pada mengajar hamba agar mematahkan jari jemari hamba yang begitu asyik menuding hukuman terhadap yang tidak kita berusaha dengan memulakan pada perkenalan. Sedang yang diajar itukan kenal dahulu, faham dahulu, tunaikan dahulu haknya, baharulah ditegurkan.. Itu cara orang Melayu bergaul atas maksud sungguh memahami tugas kita ini sebagai pelaksana bukan penghukum walaupun ia tidak adil tampaknya, tetap tampak itu tampak..bukan yang jelas kita nampak. Berapa ramai orang hari ini tugasnya melihat kelebihan terus menghukum kerana rasanya yang kurang kena pada dirinya? Tiliklah.

Kisah ketiga adalah yang paling tidak adil buat hamba, sedang ada belaka sempurna sihat sebagai sebuah kejadian Manusia yang cukup umurnya untuk mandiri dan berdikari dirinya. Masih yang membazir itu dipilihnya, seorang ibu yang berkerja keras dibiar sendiri membanting tulang pagi ke petang sementara dia meraih faedah buat dirinya untuk dirinya agar sendiri, ibarat seekor katak dibawah tempurung..Cakapnya bising,lebat seperti memanggil-manggil hujan namun temannya sekadar kubah yang gelap pada masa sama menempelak kembali bunyinya..Hujan turun sekalipun faedahnya tak didapati. Akhirnya mati kelaparan kerana sengaja semata-mata, sedangkan dikurniakan dua belah kaki yang boleh sahaja melompat untuk menerbalikkan tempurung agar bebas dari belenggu itu. Angkara Malas, apapun tak menjadi.

Sementara hamba yang berada pada diantara keadaan yang cukup jauh bezanya jadi bingung, yang mana haluan? yang mana ikutan? yang mana pedoman?
Maka hamba pilih kedwa-dwa untuk dijadikan kisah agar suatu hari dapat dikongsikan, sekarang terimalah antara pedoman yang disengaja adakan demi sa-buah fikir yang benar-benar buat seorang cipta jana itu punya Akal yang waras, tidak menurut kehendak diri atau orang disekeliling-namun Tuhan.
yang punya Kata baik dari tulisan bahkan percakapan, biarlah jelas dan usah dijadikan hamba contoh terbaiknya, Hamba masih punyai terlampau banyak kekurangan namun berhasrat agar bersama kita bangkit.Amin..

kemudian pada mengatakan bab Hati, turutkan Hati apa sahaja jadi Mati. Dimulai dari kehendakmu untuk berpacaran, kamu berpasangan, hendak melanggar batasan, anda diijab kabulkan, beristeri, timbul keinginan menimang cahyamata, Permaisurimu beranak, terus beranak-pinak membentuk sa-buah keluarga, kemudian anak berhijrah ke satu peringkat kehidupan yang lain menyusuli apa yang tlah kita sendiri lalui sebelum ini..anda yang kuat meruntuh rapuh tua, hingga sa per sa bilangan kerajaan anggotamu sudah mulai lemah dan luput, akhirnya disapa Malaikat Maut, pergi dan takkan kembali buat dwa kali.. Sungguhpun ini rangka hamba pada jangka masa panjang buatmu, masih tersangat banyak jumlah persinggahanmu yang begitu setia mempersoalkan 1001 hujahmu terhadap apa kamu rasai tlah sahih kamu miliki, namun diambil atau rampas oleh Tuhan sendiri mungkin sekali kamu orang yang begitu mengagumi orang-orang dipertengahan bendang kehancuran..

Soalnya apa Azam seterusnya buat halaman baharu ini?
Jikalau kejayaan Rasulullah bersama Sahabat Baginda berHijrah, sudah mesti buat kita ada sesuatu yang kita bakal hijrahkan.
Setelah Ramadhan mempersiapkan diri sebagai Hamba, anda telah buktikan siapa anda sebagai Hamba yang mana pada Aidil Adha, kini kemuncak dan permulaan baharu.. Apa kita ini layak sudah bergelar Hamba yang Abdi kepada Allah taala, Tuhan buat sarwa AlamNya, pemilikmu, pemilik jasad serta Roh apa semuanya ini? Lihat dan renung apa diperkatakan..sama-sama InsyaAllah?

Tahun Baharu, sering hamba diperdengarkan orang ramai mengibaratinya dengan sebatang lilin..yang tegap membakar, hingga ke akhir hayatnya.
mereka begitu betul bersuara..teriak-teriak pun ada juga.
namun menjadi yang senantiasa terbakar, itu tak mampu buat hamba jika ia datang dari diri hamba semata-mata, kerana itu hamba memerlukan sesuatu yang memustahilkan orang lain. Biar sekali atau berkali-kali pun dipersendakan "Gila" atau "Bodoh"..Orang yang gila tidak menahu apa untuk menindas yang lemah..bagi hamba, merekalah Insan paling jujur. Sementara yang dikatakan Bodoh itu sebenarnya yang paling beruntung dari kalangan berjuta-juta jagat manusia lain..oleh kerana kerugian Hidupnya disini, "si bodoh" telah berlangkah maju melebihi yang lain atas kefahaman bodohnya untuk ditambahkan..kerana janji Tuhan tentu sudah nyata.

Seperti lilinnya yang tadi,
untuk menjadi Melayu..anda mungkin berdarah seorang moyang yang tlah berjasa tinggi demi Bangsanya. Semangat moyangnya suatu ketika dahulu memekar membakar sebagai lentera alam kerana apa mereka tlah diyakinkan berdasarkan penyaksian mereka terhadap kebenaran dan kesejatian fardhu Solat apatah Pengabdian dan Pengorbanan mereka..namun itu masih apa yang masing-masing dapatkan, Harta Pusaka boleh dibahagi-bahagikan turun temurun akan tetapi tidak Iman atas Syahadah.

wallahualam bi sahwa',

Terpulang pada yang diulang atau mencari jalan untuk selamat pulang.
Hamba sekadar menghembus kata agarnya dapat kita sama-sama mengertikan bahwa kita ini semua harus bersama dan perlu bersatu semula. Dan dipertanggungjawabkan diri hamba sebagai yang berkata, kerana semuanya jujur pada kata hamba. Salah silap, jalok ngapuro.

apa yang pasti Hijrah bermula dengan kesanggupan, jikalau tiada kesanggupan jangankan benar itu wujud daripada matamu sedang jadinya sekadar penitian dibibir semata-mata..maka jadilah Dongeng hidupmu, tapi bukan Hikayat ummat Muhammad yang digelar padanya Melayu.

Salam 1 Muharram, berhijrahlah kepada kesanggupan. Anda Haram daripada kesilapan sebelum.

ڤادوکا