Wednesday, December 29, 2010

Jlajah Dendang Anak (Pelalawan) : Hari Tiga

Maka perawi yang bernama Paduka Raja Dendang Anak Terengganu memulakan kalimahnya dengan puisi yang wujud dari sekian lamanya:

WARISAN

Anak kecil main api
Terbakar hatinya sendiri
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang….

Nenek moyang kaya raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa sesamalah kita
Cinta lenyap di arus zaman

Indahnya bumi kita ini
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ke tangan yang lain
Pribumi merintih sendiri

Masa depan sungguh kelam
Kan lenyap peristiwa semalam
Tertutuplah hati terkunci mati
Maruah peribadi dah hilang

Kini kita cuma tinggal kuasa
Yang akan menentukan bangsa
Bersatulah hati bersama berbakti
Pulih kembali harga diri

Kita sudah tiada masa
Majulah dengan Maha Perkasa
Janganlah terlalai teruskan usaha
Melayu Gagah Di Nusantara..Melayu Gagah Di Nusantara..Melayu Gagah Di Nusantara.

Itulah hasil lorekkan tinta berkena mengena kepada nasib kita hari ini, Warisan itulah namanya..
yang hiba buat hamba merenunginya sering terjadi kalau sesebuah karya lama seperti ini dipergunakan hanya semata-mata berkadar untuk meraih sokongan demi kepentingan tertentu yang berupa sendiri. Padahal kita Melayu itu jelas melata se Nusantara.
Ilham kita sepatutnya bukanlah untuk menubuhkan badan persatuan dan persatuan lagi dan persatuan lagi didalam anggota pemerintahan yang berlainan tujuan dan matlamat, seharusnya kita jangkakan cabaran yang perlu kita hadapi sama-sama atas maksud mencapai suatu nilai dan berjaya pada tahap lain yang berkerbesamaan..
Hari ini gemar kita bikin satu kumpulan, terus satu kumpulan lain didalam kumpulan yang tadi, didalam kumpulan kecil ada lagi kumpulan kecil yang lebih kecil.. Bayangkanlah betapa payahnya kita telahpun bikinkan pada hidup ini yang sebenarnya tidaklah sepayah itu...........

Asslamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh,

Demikianlah apa disampaikan awal itu, inilah sebuah puisi yang hamba nyanyikan didalam diam, seawal pagi yang dibangunkan untuk bersiap-siap agar perjalanan kami diteruskan ke Rumah Seni Dewan Kesenian Pelalawan (DKP) agar latihan kita dijalani langsung bersama para penari-penari anak DKP.

Setelah menikmati hidangan makan tengah hari di rumah keluarganya Tengku Ibrahim, adapun daripada kami bersandar sambil menyalakan rokok kretek yang begitu payahlah ndak dicari disini, disana sudah mudah dan lebih murah!..
Sambil menarik bakaran bara tembakau dan kemudian menghembuskan asap darinya, hamba teringat pada Kain rentang perutusan dan bekas cakra padat yang hendak dibikin dan dihadiahi kepada Sultan Pelalawan. Sudah semuanya dibawa hanya kainnya tiada, makanya Angah dan Atie ke Pekan mencari nya, sementara yang selainnya berkemas-kemas baju-baju kedalam bagasi, memunggah muatan kedalam van dan kereta. Hamba pula masih bergiat menulis pada coretan ini, memang jika kelihatan keadaannya seperti hamba ini tak prihatin..Namun bagaimana mahu tahu kisahnya kalau tak punya pencatitnya kan? Kalau ada yang menjawab, "ya tulis nanti kan bisa.."
Istimewanya lagi tidak sama, pasti beza.

Nah, disini bukan tujuannya menunjukkan siapa yang prihatin atau tidak, pokoknya semua pasti ada kerjanya, tapi itu bukan maksud sebenarnya, yang sebenar itu hamba ndak berkongsi serba pendek kisahnya mengenai hal Istimewa,
yang pernah suatu masa hamba teringat pada erti Istimewa. Buat pengertian kita yang memahami Istimewa itu, selalunya apa yang kita rasa, sedang rasa itu berubah-ubah..Maka apalah Istimewa pada rasa Sayang tapi kemudian kamu pada membencinya? Istimewanya yang mana?
Bagi hamba yang menyangka, Istimewa itu datang pada kadar yang tetap, kenapalah yang Istimewa kata orang itu yang tak tetap sedang yang berubah-ubah itu tak tentu yang mana istimewanya? Kemudian hamba jadi bingung, hamba berhenti seketika, menarik sebatang kretek dan menyalakan, memulakan kembali kebingungan tadi kemudian mengulangi perkataan yang dihamburkan oleh sangkaan tadi.
Kemudian hamba menggelengkan kepala lantas bersuara,
"Istimewa ini tidak masuk akal"..

kemudian hamba terkejut,

terhenti,

dan rasa begitu terang kepada rasanya tadi.

Memang sebenarnya, yang Istimewa itulah yang tidak masuk di akal, hamba memperakui silap hamba yang menyangkai ia adalah ketetapan kemudian menerima yang baharu sahaja dibadeq kan.

Kalau dulu hamba sangka, yang Istimewanya perlu diberitahu, dikhabar-khabarkan pada orang ramai akan keiistimewaan itu, sekarang hamba pada silap!..Istimewa itu Rahasia, ia adalah Rahasia diri dengan sendiri bersama yang Khaliq.

Iya andaikatalah kata anda semua, ia patut diwar-warkan. Kalau seorang gadis itu cantik rupanya, maka gambarkan dia, gantungkan gambar dirumah atau kalau ndak dilebih istimewakan itu jual sahaja dikedai yang tinggi tarafnya.
Tapi pasti kehidupan itu ada lanunnya, yang mencuri hak yang bukan miliknya dengan cara yang licik, menggunapakai semula karya itu untuk memperolehi keuntungan.. Terus apa ada istimewanya kepada gadis yang digambar itu setelah wajahnya jadi terang-terangan jelas semua tahu dia adalah si cantik manis jelita orangnya?

Itukah Istimewa?

Barangkali inilah sebabnya kenapa seawal 4 tahun hamba mengaji di Tadika Al-Arqam, terus waktu hamba tinggal di Kaherah,berjalan ke Abu Dhabi kemudian ke Madinah dan Makkah kelmarin, dilihat begitu ramainya wanita bertudung labuh..dan bermiqat atau berhijab yang hanya menzahirkan matanya sahaja, dan ada diantaranya juga bertutup semuanya hingga memakainya mirip seorang Ninja Jepun. Hamba pada ketawa dan seloroh sendiri waktu itu.. Namun tatkala mengimbas kembali, nilai Istimewa itu ada pada amalan itu, pertama perihal Aurat itu terjamin jaga semuanya, kedwa- lelaki pun jadi segan kepada wanita seperti ini..Segan kepada Rahasia. Dan semua ini berlaku kerana apa yang ada itu di Istimewai, seorang wanita yang tidak bertudung kemudian bertudung, itu satu hijrah yang baik buatnya. Akan tetapi hijrah nya sejauhmana jika tidak ditetapkan untuk apa diamalkan sebegitu? Boleh sahaja menjadi satu Aurat buat wanita yang bertudung itu mengenakan pakaian yang berbentuk tubuhnya, atau tuturkatanya atau amalannya sekalipun. Jelas Aurat itu bukan sekadar hal yang Syarie namun alasan mengapa begitu dan mengapa begini dan dilakukan semata-mata untuk membentuk pribadi Hati.

Kita biasa dengar kata orang "diluar nampak bahagia, dihati siapalah yang tahu"..
Hati itu rahasia, yang tak siapa tahu, sementara yang bahagia itu tak semestinya yang nampak dimata kerana permulaan kenal hati itu semestinya dengan rasa, hingga hari ini rahasia rasa pun tidak dapat ditamsilkan setepat mana yang sesuai untuk diperkatakan "ya, itu lah yang sebenarnya apa aku rasa"..
Kerana hakikatnya, segala rasa seperti Manis,Masam,Pahit,Tawar,Kelat,Pedas,Sejuk,Panas itu semuanya masih berada didalam kadar tamsilan,sangkaan ataupun cadangan,moga diharapkan agar kita disatukan. Usaha itu hingga sekarang berhasil namun kebenaran rasa itu masihlah Rahasia dan tak mungkin sama dengan yang kedwa atau ketiga atau seterusnya..Meskipun melalui penceritaan, itu mungkin sebutir makna dari seguni garam yang di "rasa" tadi.

Hamba ajak anda semua mentelaah pada apa yang dikongsikan, bukan mengikutinya namun berpandu atas penceritaannya jikalau ia masih dianggap bermunafaat.

Setelah itu hambapun terus kepada perjalanan kami,ke Pelalawan. 2 Jam lebih kurang jika tak silap hamba, kami tiba di Dewan Kesenian Pelalawan.. Dan latihan bermula pada petangnya, sebelum bermula kami langsung dengan acara suai kenalan dahulu bersama penari kemudian meneruskanlah apa yang patut diteruskan.

Sementara hamba pula memencil diri jauh dari dewan latihan, mengheret barangan keperluan "pejabat bergerak" hamba ke anjung kecil. Sambil diperlihatkan jalanraya dan gerbang masuk kilang kertas.. Banyak sungguhlah pengangkutan berat yang lalu, kalau gambaran hamba pula, seperti gajah-gajah yang lalu sambil mengheret kayu balak.. Ketawa kecil sambil memulakan kerja hamba, disamping memperdengarkan lantunan lagu yang dimainkan oleh para sahabat hamba dari dewan latihan dalam..

Ditebarkanlah lembaran kain, diterapkan dengan pensil, kemudian kerja melakar bermula hinggalah kepada susunan lirik lagu yang bakal dihadiahi kepada Sultan Pelalawan, yaitu lagu "Melayu Sejati".. Rangkap demi rangkap dicoret dengan hati-hati, didalam hati terfikirkanlah apa mungkinkah ini semua bakal wujud di Muzium Pelalawan suatu hari nanti,bila ketiadaan hamba? atau mungkin akan terus berada didalam genggaman para Sultan-sultan seterusnya dan dijadikan sebagai salah satu pesanan Wasiat Dendang Anak kepada anak cucu nanti? wallahualam.. Hamba menjadi seorang manusia yang begitu hamba dirinya tak sepatutnya membuat andaian bukan-bukan, seharusnya pasrah dan buat apa yang disuruh atau apa yang perlu. itu aja..

Sedang menyiapkan Watikah Lirik Dendang Anak itu, Yang Dipertua Dendang Anak sampai di DKP, selesai bersalaman maka hamba mempersembahkan apa yang sedang dibikin.

Latihan diteruskan lagi pada malamnya, diperkuatkan dengan penerangan Yang Dipertua kepada mereka yang serta bersama dan berusaha untuk menjayakan persembahan ini.

Tamat sekitar jam 2330 malam, semuanya pada keletihan dan kepenatan adalah kerana kesungguhan masing-masing telah menaruhkan hampir kesemuanya hanya untuk latihan, kagum pada mereka dan malu pada diri sendiri.

Malam itu selesai makan malam yang lewat, semua pada menyarungkan selimut masing-masing. Hamba pada mengakhirkan penulisan ini pun turut rasa mengantuk matanya, namun begitu risau pada persembahan ini..

wallahualam.

insyaAllah bersambung lagi kita esok.

ڤادوکا