Friday, December 3, 2010

Tengkujoh di Bhumi Trangganu : Prelude Concert Monsoon Cup 2010 & Persiapan menjelang 18 haribulan.



Asslamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh,

Salam berserta Kemurahan dan Kasih Nya..kepada Semua jagat manusia dan terutamanya dituju khas buat para setiawan Dendang Anak.

3 December 2010, selesai sudah acara "Prelude Concert" Monsoon Cup, sebuah acara dihadiri oleh para peserta dari serata pelusuk dunia bagi merebut pingat kemenangan lumba pelayaran dalam menghadapi rintangan arus gelombang kencang musim Tengkujuh di sini.



Hujan turun tanpa henti di bhumi Terengganu. Mewujudkan suasana yang begitu diini nya hari-hari yang dilalui.. Jika berbalik jauh kembali kepada suatu zaman ketika dahulu, pada musim sebegini, boleh diperkatakan berehat dari apapun pekerjaan mereka. Oleh kerana hujan yang berlaku sepanjang bulan sehinggalah beberapa bulan berikutnya, mereka hanya bergantung pada bekalan yang tlah dibekalkan sepanjang tahun. Ini menunjukkan orang pada zaman terdahulu lebih jimat dan cermat serta lebih terancang hidupnya andai hendak dibanding kan dengan kita yang berada seakhir waktu kini. Siapa kata "orang tua" dahulu tidak jauh pandangannya? Bahkan dari sudut pemahaman hamba, mereka jauh lebih mengerti bahawa hidup ini yang benar, sementara belaka.

Sebelum anda berkata "ah, itu kan sekadar bersiul-siul ketika di tempat makan"..orang tua telah berpesan, "jangan makan sambil bersiul, nanti gagal dalam usaha yang diusahakan"..
pada hal, makan itu satu upacara pengadapan kita terhadap rezeki yang dikurniakan oleh Tuhan khas buat kita, tidak kiralah ianya dibeli dari kedai makan ataupun dipersiapkan oleh orang-orang dapur, pastinya adalah pada setiap butir beras yang digilap menjadi nasi itu termaktub namanya si pemakan. Kamulah orangnya.

Kemudian ada dari yang tua orangnya berkata, " Jangan tidur diatas bantal, nanti naik bisul"..
orang Muda menjawab "mana ada bisulnya?..tak adapun.."
Sedangkan yang tegah itu jangan menzalimi diri, bantal tidur itu letaknya dikepala, bukan dipunggung..perkara yang zalim sepertimana kaum Luth(yang pada mengamalkan perhubungan sejenis, melawan fitrah sebenar kejadian) sebagai contoh, yang diterbalikkan bhuminya adalah akibat Kifarah Tuhan.

Begitulah seadanya, kita jarang mengendapkan hikmah disebalik pesan, malas berfikir akhirnya kita leka berzikir, dan salah siapa kalau dikatakan umat yang mungkir?

Salah atau benarnya ajakkan hamba sekadar mengimbas kembali Sejarah dan apa telah Sejarah menyumbangkan kepada kita sehingga melahirkan tamadun demi tamadun. Inilah intipati "Al-Quran" yang mengajarkan pedoman Sejarah Umat sebagai Bangsa yang Hamba kepada Tuhannya.

18 December 2010, kami bakal berangkat lagi ke Pelalawan bagi persiapan hari Penabalan Sultan Pelalawan. Orang ramai yang ingin menyumbangkan sebarang ilham, bantuan atau apa sahaja pun adalah digalakkan diatas niat murni anda. Boleh menghubungi hamba di Facebook Kumpulan Dendang Anak.

moga usaha kita semua memberi munafaat yang besar kepada kerisauan kita atas nasib bangsa kita yang sentiasa dianggap malang atau maling ini,sedangkan inilah ia "Ikrar Melayu" yang dilantunkan semenjak terisytiharnya "Melayu" diketika adanya Syarif Muhammad Al Baghdadi, Sultan Malikul Saleh, Demang Lebar Daun, Laksamana Hang Tuah dan beribu-ribu mujahid mujadid yang bergerak demi kerana Allah dan Muhammad sebagai Rasul dan Nabi yang Amri..
sama-sama kita sebagai "kita" mengharapkan agar ia dipandang Tuhan..bukan kerana Nama.InsyaAllah.

amin-amin-amin.

ڤادوکا