Saturday, December 18, 2010

Jlajah Dendang Anak (Trangganu-Mlaka-Pekan Baru-Pelalawan) : Hari Satu

Asslamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh,

Perjalanan panjang yang datang dari Trangganu Darul Iman,
hinggalah sampai kami di Melaka, disambut mesra oleh Makhdum.
Kemudian esok petang,jika umur panjang semuanya kita berangkat ke Riau, Pekan Baru tempat pertamanya.

Hamba membuat catitan seawal dini hari ini dengan penuh rasa keharuan, pada terusik dengan panggilan dari Pelalawan, yang seperti tlah dirancangkan oleh siapa-siapa yang disebalik tabir itu agar kami ke sana lagi bagi menjayakan acara Pembuka tirai sempena Awal Muharram ini..dan ia adalah berkena mengena dengan hal yang pada masa kini semakin hangat bahangnya untuk diperkatakan, ada kerana Politik yang berkepentingan begitu mencurigainya, ada juga Politik yang tidak mencurigainya..namun masih berkepentingan. Ketuanan jadi hal yang dianggap "besar" buat harian kita, kita begitu merasa perlunya bebas secara menyeluruhnya..tanpa keterikatan atau pemerintahan untuk memperkatakan bahawa, kita tidak perlukan pimpinan yang satu namun kita rindukan pemimpin yang berkepala enam, bertangan dan berkaki dua belas. Yang diperbulatkan suaranya rakyat itu begitu "gian" untuk mempunyai cara hidup sendiri dan berbuat hal sendiri.. Dulu, hamba pun sendiri bersependapat akan hal ini, hamba sangka Tuhan tlah menurunkan kita kedunia ini demi kebaikan yang perlu dibahagi-bahagikan sama rata.
Adil yang didalam kamus hidup hamba jadi panduan, hamba perlu sentiasa berikan sama rata, walau RM2 itu diberi kepada kawan yang satunya adalah anak fakir miskin dan satunya lagi kaya raya..
katanya jika anda meletaknya pada tempat yang betul, anda di tahniahkan kerana anda seorang yang Adil. Walau anda dianggap Tidak Adil jika memberikan wang itu juga kepada yang sudah mewah hidupnya..

Tetapi sebenarnya hamba silap!

Kerana yang betul itu masih belum diulang kajikan, tidak diperhatikan dan tidak difahamkan sedalam-dalamnya.. Bagaimana jika RM2 yang diberikan kepada seorang kawan yang tampaknya dia adalah anak fakir miskin sedang dia telah berjaya hidup sendiri dengan sihat tanpa sebarang bantuan melainkan terus dari Tuhan dan apabila yang sebenarnya yang kaya raya itu lebih muflis hakikatnya di dalam hal Kasih Sayang?
sedang menjadi seorang Islam itu mulanya adalah Kasih dan Sayang, ya bukan?
Dan adakah Adil buat diri kita pada merosakkan rancangan Tuhan buat seseorang yang miskin itu yang walhal kita jelas tahu bahawa yang dijamin rezekinya adalah Tuhan?

Hal sebenar itu bukan kerana soal memberi atau tidak memberikan wang itu kepada sesiapapun. Persoalannya adalah dimana nilai kesyukuran.. Kalau anda seorang yang Syukur, pasti anda tidak lagi mengamalkan "tasbih" hariannya dengan Sungutan. Kerana me-nyusahkan diri anda, pengertian akan kata kesyukuran sudah dalam perjalanan untuk menjadi benar buat kita, mungkin kerana melalui Susah kita disuakan oleh Hikmah. Dan Hikmah itulah tersedia bersama Ilmu buat pembelajaran anda mengenai hal kehidupan. Ya, anda mungkin saja tahu bahawa Menyusahkan diri itu Tuhan tidak mengalakkan, jika ditanya "Mana kau tahu?" lantas anda menjawab "Nabi dah pesan"..itu boleh sahaja menjadi satu pembohongan yang besar,
sedang anda sendiripun masih tidak lagi bersungguh untuk mengenal siapalah itu Para Anbia dan Nabi apatah Rasul jangankan pula Tuhan yang kita panggil Allah subahanawataala.. Alangkah dengan Sejarah pun sudah kita lupa semuanya.

Kesyukuran kita selalunya kepada keselesaan. Payah yang amat hari ini bagi kita memperdengarkan lagu kesyukuran kerana sedang sedih,sarat dengan masaalah ataupun dilanda kecelakaan yang kita rasa begitu bebanlah beratnya yang dipikul.
Pokoknya seringkali tumbang dibawah Istana Nafsu yang anda bikin dan tanamkan sendiri.

Syukur itu telah di pertaruhkan atau di guna-gunakan semata-mata kepentingan diri sendiri. Anda gelarkan ia tanggungjawab sementara tanggungjawab sebenar buat andapun sengaja anda tertawakan sendiri dengan angkuhnya. Dimana kepentingan Dunia dan Akhirat?
Manusia 95% berkata "Kedwa-dwanya", 2% pula menjawab "Akhirat"-boleh jadi kerana soalan itu diajukan dihadapan orang ramai, 2% memberi jawapan "Dunia" dengan bangga-kerana tlah mabuk apa adanya dan 1% pula berdiam diri-dibimbangi takut yang diperkatakan itu menyalahi apa dibuatkan..kerana yang 1% itulah yang BERTUHAN!

Tiada pilihan antara 2 itu bisa berada ditengah-tengah pada kenyataannya,
anda diberi pilihan makan atau tidak makan. Anda cuma ada Dwa pilihan.
anda diberi pilihan hidup atau mati. Anda masih tetap ada Dwa pilihan.
anda diberi pilihan Dunia atau Akhirat..tapi anda pilih kedwa-dwanya, maka samalah seperti anda tak tahu kemana hendak tammatkan kehidupan anda nanti, Syurga atau Neraka. Anda sebati pada was-was, curiga sendiri.

Sungguh pada Hakikatnya memang anda bertiga, kemudian disaksikan oleh Tuhan kamu berempat dengan 2 pilihan.

Yang berkuasa untuk menentukan itu masihlah Anda!

inilah "Sekolah Tuhan" yang didalamnya anda diajar terus dari Tuhan agar dapat darimu untuk melakukan atau membuat pilihan..yang sudah pastinya ada kesan dan akibatnya.

Kita manusia selaku insan, kita berbangsa, Tuhan jadikan kita sebegini untuk alasan perkenalan. Dirapatkan silaturrahim antara satu kepada yang lagi satu.
Di card/kartu atau kad pengenalan diri anda, tercatit bangsanya dan agamanya apa, masih belum tentu buat diri anda adalah seorang yang berbangsa atau agama yang dicatitkan. Maka carilah kebenarannya dimana jika selama ini anda sering diberitahu dan digesa untuk percaya ini dan itu sebulat-bulatnya hingga suatu saat anda sendiri was-was dan ragu pula, sebab? Itu bukan kebenaran yang sendiri diperoleh buatmu untuk percaya dan meyakini sepenuhnya pada tahap paling "total"..

Hari ini, diatas segala rasa Syukur yang anda tuangkan kedalam balang kehidupan, Adakah anda seorang yang bersyukur? Jika anda bersyukur, dimanalah ia bukti buat empunya diri yang mengatakan anda redha pada selainnya? anda mengiyakan apa yang disuruh dengan sungguh hati sementara belum siap untuk rela?

Rencana ini dianggap paling kemuncak buat tahun ini, ia adalah lembaran baharu dan titik permulaan yang baharu lagi panjang, katanya Yang Dipertua Dendang Anak.
Esok pagi, kami bakal berangkat ke Pekan Baru bersama mahasiswa dan mahasiswi KYM-Kolej Yayasan Melaka. Fikiran warna warni hamba mulai mencoretkan ruang khayalan penuh sangkaan, sepertinya kami membawa para pelajar ini kepada pandangan sudut kehidupan yang berlainan dengan cara hidup disini, yang dinamai "Budaya".. Apa selama ini jlajah klana Dendang Anak yang begitu sering ke tanah Riau hingga kini diakhiri pada penghujung tahun ini dengan Perjalanan menghadap Sultan Pelalawan yang juga merupakan antara Penguasa bhumi Riau sebagai Kebetulan?, ditambah dengan membawa rombongan pelajar dari Melaka sepertinya sebuah perancangan yang disengajai susun hanya semata-mata melahirkan para pemikir dan pemimpin yang bakal menjadi tonggak keturunan akan datang, atau dalam ertikata yang lain.."Kesinambungan". Yang sebenarnya inilah tujuan utama Dendang Anak ditubuhkan, melahirkan Anak-anak yang berfikiran jauh ke hadapan sambil belajar dengan yang lalu..

Hamba sekadar mampu melantunkan soalan, atas persoalan dengan menyoalkan yang berguna agar dianggaplah ia sebagai yang punya kegunaannya semoga diabadikan semua menjadi yang terbaik.

Jlajah kami besok bakal disusuli, InsyaAllah.. Buat hujung diini hari ini, hamba mohon berhenti.

ڤادوکا