Sunday, October 10, 2010

Menjelang hari Enam : Jejak Bhumi Pelalawan

Pelalawan..Nama yang penuh dengan persoalan darimana dapatnya gelarnya. 3 jam perjalanan daripada Siak. Sebuah Kabupaten (Daerah) yang letak agak didalam pedalaman, perjalanan yang bermula setelah perkenalan ringkas dibuat oleh Raja Epi diantara hamba, ahli-ahli Dendang Anak dengan pihak urusetia Pelalawan yang bakal membantu dan membawa kami ke sana. Dihadapan rumah penginapan Harmonis, Siak menjadi saksi pertemuan itu. Sungguhpun bualan "basa-basi" kami terpaksa diringkaskan demi mengejar masa perjalanan dari Siak menjejak bhumi Pelalawan.

Ketika meninggalkan Siak, hati hamba terasa pasrah juga adi kerana pengalaman dan kenangan manis yang tlah dikongsikan bersama. Suasana yang begitu tenteram tatkala malam menjelang tiba begitu membuatkan hamba tenang seketika. Kalau ndak diadakan di Kuala Terengganu suasana begitu, bertuah lah.. lihat sahajalah berapa jumlah manusia yang berkuda api sekarang yang tak puas-puas me "rempit" bila malam bertandang.

Hamba jadi terfikir, kemudian hamba menyuakan soalan kepada supir kami, Totok nama mesranya. Bilamana ditanya serba sedikit berkenaan Pelalawan, jawapan diaju begitu membantu hamba mengambarkan jelas keadaannya dan bagaimana penubuhannya yang pernah diceritakan bahawa ia bermula sejak ada berlaku sedikit persaingan diantara seorang penguasa dengan penguasa yang lain, yang masing-masing ketika itu dikatakan begitu bergiat untuk "tunjuk hebat"..

Sebelum nama Pelalawan diisytiharkan, ia dinamai Kerajaan Pekan Tua (1380-1505).
Ada yang berpendapat ianya dibangun didaerah bernama Permatang Tuo.
Raja pertama Pekan Tua, Maharaja Indera (1340-1420). Adalah bekas orang besar kerajaan Temasik (Singapura) setelah dikalahkan oleh Majapahit dipenghujung abad XIV.
Sedangkan raja Temasik terakhir yang bernama Permaisura ( Prameswara )mengundurkan dirinya ketanah semenanjung,dan mendirikan kerajaan Melaka.

Maharaja indera (1380-1420) membangun kerajaan Pekantua di Sungai Pekantua (anak sungai Kampar,sekarang termasuk desa Tolam,Kacamatan Pelalawan,kabupaten Pelalawan ) pada tempat bernama “Pematang Tuo”dan kerajaan nya di namakan “Pekantua”. Setelah Maharaja Indera, kerajaan Pekantua di pimpin oleh Maharaja Pura (91420-1445 M) dan Maharaja Jaya (1480-1505 M).
Kerajaan malaka pada masa pemerintahan Sultan Mansor Shah (1459-1477 M) menyerang kerajaan Pekantua,dan kerajaan pekantua dapat di kalahkan. Selanjutnya adalah Sultan Mansor Shah (1505-1511 M) ditabal sebagai Sultan Pekantua. Pada upacara penabalan, di umumkan bahwa Kerajaan Pekantua berubah nama menjadi “ Kerajaan Pekantua Kampar “.
Setelah Munawar Shah Mangkat, di angkatlah Puteranya Raja Abdullah, Menjadi Raja Pekantua Kampar (1511-1515 M). Di Melaka, Sultan Mansyur Mangkat, di gantikan oleh Sultan Mahmud Shah I. Pada masa inilah Kerajaan Melaka diserang dan dikalahkan oleh Portugis ( 1511 M ). Sultan Mahmud Syah I mengundurkan dirinya sekitar tahun 1526 M sampai ke Pekantua Kampar.
Raja Abdullah ( 1511-1515 M ), yang turut membantu melawan Portugis akhirnya ditangkap dan di buang ke Goa. Oleh karena itulah, Ketika Sultan Mahmud Shah I sampai di pekantua (1526 M ) langsung dinobatkan menjadi Raja Pekantua Kampar (1526-1528 M ) dan ketika beliau mangkat diberi gelar “Marhum Kampar” yang makamnya terletak di Pekantua Kampar.

Sultan Mahmud Shah I mangkat digantikan oleh puteranya dari isterinya Tun Fatimah, yang bernama Raja Ali, bergelar “Sultan Alauddin Riayat Shah II “. Tidak lama kemudian, beliau meninggalkan Pekantua ke Tanah Semananjung mendirikan Negeri Kuala Johor, beliau dianggap pendiri Kerajaan Johor. Sebelum meninggalkan Pekan Tua, beliau menunjuk dan mengangkat Mangkubumi Pekan Tua (1530-1551 M ) yang bernama Tun Perkasa dengan Gelar “Raja muda Tun Perkasa “. Selanjutnya kerajaan Pekantua Kampar diperintah oleh Tun Hitam (1551-1575 M), lalu Tun Megat (1575-1590 M).

Ketika kerajaan Johor dipimpin oleh Sultan Abdul Jalil Shah (cucu Sultan Alauddin Riayat Shah II, Raja Pekantua Kampar), Tun Megat dikerajaan Pekan Tua Kampar untuk menjadi Raja. Sultan Abdul Jalil Shah mengabulkan permintaan Tun Megat, lalu mengirimkan salah seorang keluarga dekatnya yang bernama Raja Abdur Rahman untuk menjadi Raja Pekan Tua Kampar. Sekitar tahun 1590 M, Raja Abdurrahman dinobatkan menjadi Raja Pekan Tua Kampar dengan gelar “Maharaja Dinda” (1590-1630 M). selanjutnya, beliau memindahkan pusat kerajaan Pekan Tua Kampar dari Pekan Tua(Pematang Tuo) ke Bandar Tolam (Sekarang menjadi Desa Tolam, Kacamatan Pelalawan).
Ketika Maharaja Wangsa Jaya (1686-1691 M) mangkat digantikan oleh Putranya Maharaja Muda Lela (1691-1720 M), yang kemudian digantikan oleh putranya Maharaja Dinda II (1720-1750 M). pada masa Maharaja Dinda II sekitar tahun 1725 M terjadi pemindahan pusat Kerajaan Pekan Tua Kampar ke Sungai Rasau, salah satu anak sungai Kampar, dan nama kerajaan “ Pekan Tua Kampar “ diganti menjadi kerajaan “PELALAWAN”.

Didalam upacara itu, gelar beliau yang semula Maharaja Dinda II di sempurnakan menjadi Maharaja Dinda Perkasa atau disebut Maharaja Lela Dipati. Setelah beliau mangkat, digantikan oleh puteranya Maharaja Lela Bungsu (1750-1775 M), yang berhasil membuat kerajaan Pelalawan semakin berkembang pesat karena membuat hubungan dagang dengan daerah sekitarnya.

Ramainya Perdagangan dikawasan ini antara lain disebabkan oleh terjadinya kemelut di Johor. Setelah Sultan Mahmud Shah II di Kerajaan Johor mangkat, arus perdagangan beralih je kawasan Pesisir Sumatera bagian timur. Sultan Mahmud Shah II mangkat di bunuh oleh Laksemana Megat Srirama yang tidak berputera, maka penggantinya diangkat Bendahra Tun Habib menjadi Raja Johor yang bergelar Sultan Abdul Jalil Riayat Shah. Tak lama dating Raja Kecil yang menuntut Tahta Johor, karena beliau mengaku sebagai Putra Sultan Mahmud Shah II dengan istrinya yang bernama Encik Pong.

Mengenai Raja Kecil ini terdapat berbagai dalil yang berlainan, ada yang mengakuinya sebagai putra Sultan Mahmud Shah II dan ada yang menolaknya. Tetapi para pencatat sejarah dan salahsilah di Kerajaan Siak dan Pelalawan tetap mengakuinya bahwa beliau adalah putra Sultan Mahmud Shah II.
Raja Kecil menduduki tahkta Johor bergelar Sultan Abdul Jalil Rahmad Shah. Tetapi kemudian terjadi pertikaian dengan iparnya, Raja Sulaiman, putra Sultan dan bergelar Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah (1722-1760 M). sedangkan Raja Kecil yang menduduki tahkta Johor sebelumnya(1717-1722 M) mengundurkan dirinya ke Siak, kemudian membuat Negeri di Buatan. Inilah awal berdirinya kerajaan Siak Sri Indrapura, Raja Kecil memerintah Siak tahun (17722-1746 M).

Kerajaan Pelalawan yang telah melepaskan diri dari ikatan Kerajaan Johor, diserang oleh Kerajaan Siak pada masa Sultan Syarif Ali (1784-1811 M). serangan yang dipimpin oleh Said Abdurrahman, adik Sultan Syarif Ali dapat menaklukkan kerajaan Pelalawan. Sultan Said Abdur Rahman melakukan ikatan persaudaraan yang disebut “Begito” (pengakuan bersaudara dunia akhirat) dengan Maharaja Lela II, Raja Pelalawan pada saat itu.
Said Abdur Rahman kemudian dinobatkan menjadi Raja Pelalawan dengan gelar Sultan Syarif Abdur Rahman Fakhruddin (1798-1822 M). sejak itu kerajaan Pelalawan diperintah oleh raja-raja keturunan Said Abdurrahman, titisan dari Syarif Ali Sultan Siak, sampai kepada Raja Pelalawan terakhir.
Syarif Abdurrahman (1798-1822 M)
Syarif Hasyim (1822-1828 M)
Syarif Ismail (1828-1844 M)
Syarif Ismail (1844-1866 M)
Syarif Ja’afar (1866-1872 M)
Syarif Abubakar (1872-1886 M)
Tengku Sontol Said Ali (1886-1892 M)
Syarif Hasyim II (1892-1930 M)
Tengku Said Osman (Pemangku Sultan) (1930-1941 M)
Syarif Harun (1941-1946 M)
Pada saat kemerdekaan Republik Indonesia, Tengku Said Harun bersama orang besar Kerajaan Pelalawan menyampaikan pernyataan Taat Setia dan Bersatu dalam Negara Republik Indonesia yaitu pada tanggal 20 Oktober 1945. Setelah mangkat, atas jasa-jasanya Beliau diberi gelar “Marhum Setia Negara”.
Begitulah serba sedikit kisah nya yang diketahui dan diambil daripada petikan bertulis yang disediakan oleh pihak Pariwisata(Pelancongan) mereka.

Perjalanan kami terhenti seketika di sebuah persimpangan yang digelar Desa Simpang Perak Jaya kalau tidak silap hamba, disitu hamba melihat lambang kebesaran Pelalawan (akan hamba upload sebaik pulang ke Terengganu insyaAllah).
Kemudian kami singgah pula di sebuah kedai makan Soto dipesisiran jalan yang berdebu, dikelilingi oleh perkampungan yang sangat sederhana didalam hutan yang penuh dengan pokok kelapa sawit (semacam "felda" di Johor teringat hamba). Yang menarik mengenai kedai tersebut adalah Sotonya yang dikatakan begitu lazat dan menggiurkan, setelah sabar menanti dan sungguh penantian itu tidak sesekali disia-siakan. Ibu atau Mak Cik pemilik kedai tersebut terkesima pada melihat begitu ramailah rombongan kami seramai 25 orang kesemuanya termasuk setyausaha pihak Pelalawan.. Dalam pemerhatian tajam, sekali sekala seperti sudah mengerti bahawa Ibu sedang menahan rasa harunya jauh didalam lubuk jiwanya.. Sebaik sahaja kami menyatakan hasrat untuk teruskan perjalanan, baharulah jelas terluah segalanya..

Menangis kerana tidak begitu menyangka akan rezekinya yang datang melimpah secara tiba-tiba.. Demi rasa untuk mengabadikan kenangan itu bersama, maka hamba mengajak semua bergambar sama-sama yang akan hamba susuli nanti.

Perjalanan kami terhenti lagi buat kali ketiga, namun kali ini adalah hal yang sengaja dirancang oleh Raja Epi sendiri. Pada mulanya hamba fikir, tempat yang sedang kami lalui inilah Pelalawan maka hamba mencarilah dimana iklan Gelar Seni Serumpun yang dikatakan itu. Tapi tak ada, yang ada cumanya rumah-rumah kayu dibina diatas permukaan air dihiasi dengan sampan-sampan. Seperti tempat yang sering hamba kunjungi didalam mimpi.

Ternyata dihadapan kami adalah Istana Sayap!

Sebaik turunnya dari kenderaan, yang Dipertua Dendang Anak memeluk Raja Epi tanda begitu gembira atas kejutannya. Kerana yang Dipertua sendiri pernah kesini tahun lepas dan jua pernah menceritakan kepada kami hasrat beliau untuk membawa kami kesini.
Alhamdulillahirabbil alamin. Perasaan hamba kandung sendiri seperti balik kampung sendiri.

berkenaan Istana Sayap bakal hamba teliti kembali pada perkhabaran akan datang dengan lampiran gambar namun secara ringkasannya, Istana Sayap ini telah dibina oleh Sultan- Sultan Pelalawan hinggalah kepada Tengku Sontol Said Ali (1886 1892 M) ke Sultan Sharif Hashim II (1892 1930M) yang menyiapkannya pada 1896 M..

boleh sahaja anda meng "google" nya di internet jikalau terlalu lama untuk menunggu perkhabaran dari hamba. Pada yang setya menunggu, adalah diharapkan agar bersabar..
insyaAllah.

babak yang menarik ketika didalam Istana tersebut adalah pembacaan Nazam dan Salawat Dzalim yang dinamai oleh kami yang juga kami percaya datang daripada Pembawa agama usul di seluruh Nusantara ini..iaitu tidak lain adalah Syarif Muhammad Al-Baghdadi @ Tok Ayah yang dimakamkan di tempat kami di Hulu Terengganu, Kuala Berang, Jenagor namanya. Beliaulah yang mengislamkan Merah Silu hingga ditabalkan sebagai Sultan Malikul Saleh dan yang paling nyata, beliaulah yang menulis sendiri catatan batu bersurat yang kini berada di Muzium Negeri Terengganu.

Jika tidak salah bagi hamba untuk memperkatakan adalah ini Salawat yang tlah dibacakan sejak beratus dahulu dan syukur alhamdulillah, kami telah berjaya menghidupkannya kembali disini, dimana Salawat itu digema gemilangkan.

Apapun kami terpaksa tangguh bagi meneruskan perjalanan kami terus ke kota Pelalawan. 2 jam seterusnya maka sampailah kami di penginapan kami, Hotel Murni.
Penat itu bukanlah kepalang, namun begitu terimbas lagi ingatan hamba seawal 2 tahun sebelum waktu kami menjelajah dari Siak ke Indragiri, ternyata kami pernah singgah di sini!.. Selesai maghrib, kami dibawa ke Lapangan iaitu tapak dimana acara terakhir jelajah kami kali ini berpasak.

Keadaan ketika itu sungguh sibuk, ramailah rakyat Pelalawan yang hadir baik yang membeli ataupun yang datang dari jauh pedalaman semata-mata untuk menghargai seni budaya nya.. Tidak kiralah dengan apa jua jenis keadaan atau cara, fikirnya janji sampai. Itulah yang hamba perhatikan disekitar malam itu.. Disambut mesra oleh masyarakatnya dengan makanan didalam kotak, duduk dibawah tapak yang tersedia setentang dengan pentas utama dan amat sesuailah untuk kami bermesyuarat agar perancangan seterusnya bagi meninggalkan "Bom!" katanya Raja Epi.

Gelagat Juruacara yang digelar "MC L"(harap diperbetulkan sekiranya silap) tidak kurang gilanya seperti juru-juru Dendang Anak, Nadhim. Berbagai lawak dan seloroh yang senonoh dihiburkan. Didalam keadaan yang tidak semena-mena, tiba-tiba sahaja ucapan selamat datang yang mesra diucapkan dan begitu juga nama Nadhim di sebut. Ketawa kami, entah bila lah si Nadhim ni pergi jumpa juruacara itu padahal kami semua baharu sahaja sampai ataupun si Nadhim dah senyap-senyap pergi perkenalkan diri kepada juruacara tu kot. Berbagai persoalan timbul didalam benak kepala, namun semuanya jenaka, kerana Nadhim adalah orangnya yang sangat lucu dan menghiburkan.

Selesai acara malam itu kami pulang dan beristirehat di kamar penginapan. Tidurnya awal, namun hingga sekarang hamba sendiri masih belum terlena lagi. Difikir mana warnet-nya(cyber cafe) agarnya catitan ini tidak ditunggu-tunggu oleh mereka yang setya, sambil menaip serba sedikit kisah kami yang tidaklah seberapanya.

Diatas maksud semua ini, rasa hamba sememangnya Pelalawan yang merupakan lawatan pertama kali kami ini menjanjikan seribu satu kemanisan pengalaman dialam menjejak usul diri demi mengkhabarkan bahawa adat itu tidaklah membosankan, budaya itu tidaklah menjaggalkan, bahasa tidaklah menyempadankan, kerana pada semua yang ada pada yang namanya Bangsa Melayu.. Kita lahir dari Agama, demi Agama, atas nama Allah makanya kita sering diingatkan pada syair-pantun-puisi-gurindam-nazam bahawa Muhammad itu pesuruhNya yang terakhir daripada 25 kekasihnya.

akhirkata buat hamba,
"Jadilah rakyat Mashrik kalau benar setya olehmu menunggu tibanya Maghrib.."
pantulkan ia kepada diri kita, siapa kita dan apa benar Maghrib itu sudah daripada kita berada diatas ketaatan sang sajaddah ataupun tidak? Ibu pernah pesan kepada kita, usah bermain tatkala Maghrib tiba, banyak Setan katanya.. adakah kita pembenar kata ibu atau mungkin ibu yang belot pada katanya?

wallahualam..

jejak kami bakal diteruskan, jika ada nyawa itu diizinkan untuk esok.

ڤادوکا