Sunday, October 10, 2010

Jlajah Dendang Anak (Trangganu-Siak-Pelalawan) : Hari Lima

Siak Bermadah indah pada malam penuh rahmat, sempurna sudah pada pengisian acara yang begitu padat dengan persembahan undangan istimewa khas dari Jakarta, pemenang acara “Dangdut Mania”..yang cukup terkenal dengan nama “Ela Latah”.. tanggapan pertama yang buat kami tertanya-tanya adalah dengan gelar “latah” itu..tidak lama setelah perasmian dibuat oleh bapak bupati Siak (ketua daerah), Arwin AS dan Isteri..baharulah persoalan tadi itu dijawab, setelah langit dipenuhi corak bunga-bunga api..secara tidak sedar, letupan demi letupan tlah menyebabkan Ela melatah-latah dari kerusi vip nya dan membuatkan orang ramai yang disitu ketawa diatas gelagatnya yang sangat jujur..

Seawal tiba, dengan pertandingan (ataupun disini, lebih selesa dikenali sebagai “lomba”).. Pelbagai jenis pertandingan tlah dilaksanakan jayanya dengan penyertaan 14 wakil Kacamatan(Mukim) atau pelbagai jenis kegiatan seperti lomba lawak,syair,berzanji,marhaban,tari serampang 12, senandung menidurkan anak,bujang & dara,berbalas pantun, lagu melayu putra, zapin tradisional, rebana, nasyid, tari kreasi, Melayu Siak Putri...

Dan begitulah sengajanya diadakan seperti hari Sukan, atas perkiraan markah bergantung kepada jumlah Piala Emas, Perak dan Gangsa atas maksud ingin menjemput anak bangsa sentiasa memperkembangkan seni budaya mereka sendiri, baikpun dari tarian, bahasa, susunan lagu, garapan lirik, syair, nukilan puisi, gurindam dan sebagainya…dan yang paling penting disini ada tersedia sudah sebuah tempat atau tumpuan bagi anak seni berkarya atau berlajar atas fakir kesinambungan.

Malam Rabu, Tanggal 6 hari bulan 10 tahun 2010,

1930 waktu Indonesia Barat bermulalah acara penutupan Festival Siak Bermadah 2010. Salam Muqadimah dari Juruacara dan doa dibentang atas tanda serah syukur mereka didalam mengharapkan keredhaan Ilahi.
Orkestra Musisi Siak Sri Indrapura memainkan lagu Rasmi Siak diikuti lagu Tudung Periuk yang turut menyelitkan “Dendang Anak dari seberang…” sebagai satu tanda penghargaan mereka diatas kehadiran kami disana. Alhamdulillah..
Menyusuli adalah istiadat mengarak pengantin mengiringi ke Pentas Panggung Siak Bermadah ucapan mesra dan penuh hormat kepada yang menghadiri dan turut menjayakan program tersebut diatas pengharapan agar pertalian antara Dendang Anak,Terengganu dapat diteruskan pada masa akan datang….

Tibalah masanya selepas 4 nyanyian lagu Ela Latah, Dendang Anak tampil dengan 2 buah lagu, Tak Melayu Hilang Didunia diikuti Janji Malam Keramat.. Suasana malam itu begitu meriah dan gemilang. Syukur semua berjalan baik atas izinNya..maka berakhirlah sudah acara malam itu.

Khamis pagi, 7 hari bulan 10 tahun 2010,
730 adalah termaktub padanya hari perpisahan buat sementara antara Dendang Anak dan bumi Siak.
Tengku Muhaslida dan Semua yang begitu bersungguh-sungguh membantu kami sepanjang keberadaan kami disini, beribu ucapan terimakasih diucapkan. InsyaAllah panjang umur bersua lagi. Amin!

ڤادوکا