Tuesday, October 5, 2010

Jlajah Dendang Anak (Trangganu-Siak-Pelalawan) : Hari Tiga

hari ketiga,
berehat dah pun direhatkan secukupnya, namun tugas perlaksanaan kerja itu masih jauh dari untuk diperkatakan siap.. Bas Pariwisata Siak datang pada tengah hari untuk menjemput kami bagi tujuan persiapan ujian swara dan bunyi di Pentas utama atau Lapangan temasya dimana acara "Siak Bermadah 2010" beraksi.

30 minit kemudian siap semuanya, beberapa buah lagu didendangkan untuk perlarasan swara yang seimbang, begitu mudah andai ndak dibandingkan cara kerja mereka dengan kebiasaan cara kerja kita di tempat kita. Yang selalunya bermacam-macam ragam dan beralasan, itupun menurut pandangan hamba secara peribadi lah.. Andai nak dibanding sudut kemampuan, kita jauh lebih mampu membikin ia agar jadi, tapi yang menghampakan selalunya yang berlaku sebaliknya. Namun disini, mereka kurang mampu disebabkan oleh prihal keewangan namun kesungguhan sememangnya yang terbaik. Peristiwa 2 tahun lalu mendalilkan kesungguhan mereka, walaupun hanya kerana 4 biji microphone yang tak cukup, mereka sanggup hubungi syarikat lain(yang juga memakan masa 1 jam perjalanan dari situ) untuk mendapatkan tambahannya demi yang terbaik mutunya.

Kami tangguh dari pentas utama untuk makan tengah hari dan bersiap bagi menunggu acara malam harinya.

1930 Kami berkumpul mengadap Yang Dipertua Dendang Anak bagi mendapatkan ucapan amanat yang berbaur semangat perlu dijaga dan apa perlu diperlihara oleh kami setiba kami disana nanti. Lagu turut dimesyuaratkan dan kami langsung ke Pentas Utama.

Seperti sebelumnya, suasana di kawasan acara begitu meriah, berwarna warni pakai cantiknya dan begitu indah udara malam Siak sri Inderapura. Penduduk serata Kabupaten(Daerah) turun ke padang untuk bersama-sama menyambut Festival Siak Bermadah 2010. Kami terus bergegas ke Pentas utama bagi upacara pembukaan.

Gema Takbir bagi menyambut Hari Raya Aidil Fitri yang semakin berakhir, Baqawali yang bersesuaian dengan udara malam itu, Malam Seribu Darjat berkumandang untuk pembukaan bersama nafas anak-anak Melayu di bumi yang sarat dengan budaya. Bersahut-sahutan tepukan dan sorakkan sebelum dan selepas persembahan.

sejam kemudian di babak pertengahan, Kecintaan dan Melayu Sejati menyusuli pula bagi merancakkan lagi degupan jantung acara malam itu.

bagi penutup malam, kami tampil buat kali ke tiganya dengan Bunga Idaman dan Puja Puji..

maka dengan itu selesai sudah acara malam itu. Masih ada 2 hari untuk persembahan.

bakal menyusuli insyaAllah.
ڤادوکا