Tuesday, October 5, 2010

Jlajah Dendang Anak (Trangganu-Siak-Pelalawan) : Hari Dua

Setibanya kami di Pak Neng, kami disambut mesra oleh saudara Ali, setyausaha kami sepanjang keberadaan di Siak. Orang kampung Pak Neng ramai memenuhi tepi jalan dengan pelbagai jenis rupa raut wajah yang penuh dengan pertanyaan.."Siapalah lelaki-lelaki yang berambut "gondrong" ini semua?", "apa makna hadir mereka ini semua?" dan sebagainya mungkin yang selalu menggangu pemikiran masyarakat yang pernah bertembung dengan kami sebagai Dendang Anak.. dan tidak lupa juga pada kali pertama pengenalan hamba dengan Raja Epi waktu persembahan kami di Pesta Gendang Nusantara 2008, bertempat di Melaka. Yang juga berfikiran yang sama seperti yang dinyatakan tadi, juga pernah memesan kepada rombongannya agar jangan mendekati kumpulan "gondrong" itu.. akhirnya setelah persembahan, beliaulah orang pertama yang datang kepada kami memohon maaf atas sangka beliau dan tidak lupa juga, beliaulah orang yang menjemput dan mengusahakan kami untuk ke Siak. Dan ternyata, hamba dan Raja Epi(atau nama sebenarnya Raja Alfirafindra) adalah bersaudara!..

Bersama kenderaan bas Pariwisata(Pelancongan) perjalanan 2 jam kami diteruskan lagi..
Sambil hamba berbual mesra dengan Ali berkenaan jadual program kami di Siak, terimbau kembali kenangan 2 tahun lepas waktu pertama kali sampai disini. Begitu banyak perubahan yang dilihat terutamanya jalanrayanya yang kian sudahpun rata, walaupun tidak sepenuhnya namun paling tidak mabuk darat yang ditanggung selepas mabuk lautnya tadi oleh sebahagian yang menanggungnya tidaklah begitu memudharatkan. Lampu-lampu jalanraya lengkap dipasak pada kiri kanan berbanding sebelumnya. Semua berlaku mungkin diatas kebersamaan mereka dalam usaha membangunkan daerah Siak ini selaku "Negeri Istana"..

Mendarat sudah kami di pekan Siak, kali ini penginapan kami ditempatkan berhampiran pasaraya, bagi sesiapa yang pernah ke Thailand, anda akan mendapati suasana yang lebih-kurangnya, atau yang pernah berada di Kampung Cina Kuala Terengganu seawal tahun 80-an atau 90-an akan melihat persamaannya.. Dengan rumah kedai kayunya, jalan yang kecil, bahagian belakang penginapan kami ada pasar seperti Pasar Payang lama bertentangan dengan Sungai yang dinamakan Sungai Siak turut merupakan laluan kapal-kapal pedagang menyamai sungai Terengganu. Bagi hamba yang tlahpun bermastautin di Kuala Terengganu sepanjang hidup, memang merasai persamaannya.
Kedudukan hotel Harmonis pula terdapat Gereja Kristian disebelah kanan, dan Tokong Cina disebelah kiri bangunan yang separa siap pembikinannya..
Dibelakang balcony hotel yang menghadap ke Sungai Siak juga adalah Jalan Sultan Ismail namanya, boleh jadi tempat berkarya disini agaknya..berbisik hamba sendiri tatkala mengamati pemandangan malam disini.

Selesai pembahagian bilik, kami berehat, sementara menunggu hadirnya esok hari. Jika ada.

ڤادوکا