Wednesday, October 13, 2010

Jlajah Dendang Anak (Trangganu-Siak-Pelalawan) : Hari Tujuh

Celik mata sudah masuk hari ke dwa di Bhumi Pelalawan,
hotel Murni kami berpengkalan bersama orang-orang Kerinchi,

jam 0630 pagi, Selesai solat,mandi dan bersarapan kami bersiap-siap untuk melaksanakan perancangan hari ini,
hal pertama,
ke Sekolah Bestari, dimana adalah sekolah yang tergabung padanya 3 peringkat: SD(Sekolah Dasar), SMP(Sekolah Menengah Pertama) dan SMA(Sekolah Menengah Atas)..

rombongan kami tiba dalam masa 30 min lebih kurangnya dari Hotel Murni.
Dipintu pejabat sekolah itu sudah didengar akan meriahnya sorak sorai anak-anak Kerinci yang sudahpun sedia maklum akan kedatangan kami. Para Istiqbal yang merai kami sungguh baik sekali, bersalam-salaman kami dengan guru serta kakitangan sekolah adalah kerana kita Melayu yang semestinya Islam.

Menuju pentas kecil didataran tengah sekolah sebaik sahaja melepasi pintu keluar pejabat, kelihatan seri warna merah,hijau dan kuning yang dipakai mewakili setiap peringkat begitu gemilang bertaburan disetiap pelusuk sekolah diiringi tepukkan beratus ribunya telapak tangan..

Juru acara sekolah pada membuka majlis dengan salam takzim dan rasa syukur mereka kepada kesudian kami "anak Dendang Anak dari Trangganu" katanya, diikuti cerita serba sedikit kisah sekolah mereka dan usaha mereka terhadap menghargai seni budaya Melayu. Selesai itu, kami dijemput ke Pentas bagi membuat sepatah dwa kata kemudian memulakan persembahan.

Nadhim selaku juru-juru menyalakan cahya salam penuh kasih kami memancar kepada semua. Dengan beberapa selingat teka teki dan lawak jenakanya, maka Gema Takbir didendangkan terlebih dahulu, Kecintaan memenuhi ruang sekolah, Nilai Dunia yang rancak namun bersulamkan nasihat halus dan peringatan kepada pendengar dinyanyikan oleh Nadhim sendiri dengan gayanya yang serba lucu..
dari atas pentas, kelihatan "gedikkan" kaki semakin rancak yang mungkin tidak tahan untuk berjoget bilamana Bunga Idaman yang berentak joget di dendangkan.
Seperti satu kewajiban atau lagu "tema" kami pada kedatangan kami ke Indonesia kali ini, Takkan Melayu Hilang didunia dilantunkan oleh Bathin.

Maka keraian kami bersambung lagi dengan persembahan daripada anak-anak sekolah itu, Nasyid jenis "Accapella" dinyanyikan oleh 6 orang pemuda merdu suaranya berselang seli dengan pantun yang seperti ala "hip-hop" menjelaskan pesanan yang berbaur ketuhanan.

Sedang persembahan Nasyid para muslimah-muslimah sekolah berlangsung, Nadhim sudah pun dikerumuni oleh ramai peminat cilik yang begitu bermohon untuk ditandatangani, kemudian yang lainnya. Hamba yang pada mulanya cuba melarikan diri dari keadaan tersebut dengan sengaja mengambil gambar daripada jauh akhirnya terperangkap juga.

Selesai persembahan, hamba dipertanggungjawab untuk menyerahkan cenderamata daripada kami kepada pihak-pihak yang terlibat, Menteri Pendidikan, Pelancongan, Guru Besar, Guru-guru selainnya dan Kakitangan. Justeru selesai itu, kami dikerumuni lagi oleh peminat-peminat cilik yang begitu ramainya. Akhirnya terlesai sudah satu hal di sekolah, alhamdulillah.

Jam 1400, keadaan panas terik menjelang petang tidak menghalang kami untuk ke lapangan untuk langsungkan Uji Swara dan Uji Bunyi. Erdi merangkap pemilik alatan jentera bunyi sepanjang bermulanya acara tersebut memainkan peranan serta kerjasama yang begitu baik didalam menjayakan acara malam tersebut.
Nilai murni rendah dirinya yang tiadalah berlagak diatas apaa adanya itu memudahkan kami bertukar pandangan pada keperluan kami bagi menyamai fikir bersama agar menjadi yang terbaik. Selesai 1630 waktu Indonesia Barat, yang terang semakin gelap, kemudian langsung sahaja kami berangkat pulang untuk makan,istirehat sambil menantikan waktu keberangkatan nya semula.

Setelah diberi sepatah dwa kata amanat atau "zehen" dari Yang Di Pertua Dendang Anak 10 minit sebelum pergi, kamipun bersiap naik dengan kenderaan yang disediakan.
Kami teruskan perjalanan ke lapangan dimana inilah Medan tempur kita untuk memecahkan dinding-dinding pemisah antara rakyat dengan rakyat yang ada padanya yang berlainan suku dari bangsa Melayu.

Hitam tengkoloknya, putih bajunya, hitam samping berserta celana yang dipakai buat malam itu. Sekali sekala hamba kira, inilah Panji atau Bendera Trangganu. Dibawa jauh dari satu Negeri keluar dari Negara kepada sebuah Negara ke sebuah Negeri, akhirnya bertapak di sebuah Daerah, Pekan Tua namaanya dahulu kemudian Pelalawan kini kita dikenali olehnya.

Bismillahi ar rahman ar rahim maka bermulalah acara malam itu dengan seloroh juru-juru mereka yang terkenal sebagai "Emcee El" dengan lawak jenakanya yang bernafaskan nasihat.

Maka tibalah saat yang dinantikan setelah beberapa persembahan tarian dari kumpulan yang dijemput sebelumnya, pada fikir hamba, untuk malam ini. Kami sebagai Dendang Anak daripada Terengganu bakal menempa nama yang bakal mengembangkan paras fikiran masyarakat setempat pada sejarah sebenar dan dimana kita sekarang. Atau dalam ertikata yang lain, mengembalikan semula apa yang tlah di sulitkan.

Malam itu jadi meriah,
Ulek Mayang dimulakan atas permintaan khas daripada Tengku Ibrahim yang sejak dari mula begitu minat dengan lagu yang begitu mencerminkan diri Terengganu itu..
Disambung dengan Takkan Melayu Hilang Didunia,
Gabungan Antara Dua Benua sebelum dendangan terakhir, Janji Malam Keramat.
4 buah lagu selesai dipersembahkan Alhamdulillah.
Tamat Malam itu sekitar jam 2330 maka berangkat pulanglah ke Pengkalan Kerinchi.

insyaAllah bersambung....

ڤادوکا