Saturday, April 16, 2011

Jelajah Dendang Anak ke Kota Singa (Terengganu-Temasik) : Hari Tiga

Asslamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh,

demikian turunlah ia hari ke tiga dimana sepanjang hari kami berlatih dan santai,
satu peluang yang baik buat hamba menurunkan sepenggalan kisah dan pedoman yang mungkin diantara kita pernah dengarkan kisah Tun Jana Khatib yang usulnya dari Pasai, adalah beliau Ulama yang alim lagi bijaksana datang menguji Raja Singapura ketika itu pada karamah yang dikurnia akan nya..

Oleh kerana dirasakan tergugat, maka Raja Singapura mengarahkan agar menghukum Tun Jana Khatib mati.

namun sebelum dihukum, Tun Jana Khatib telahpun berpesan yang adapunbunyinya begini:

"Hai kamu semua!
ketahuilah kamu semua.
Aku relakan kematian ini! Tetapi raja yang zalim itu tidak akan terlepas begitu sahaja.
Dia hanya membayar harga keatas kezaliman itu... Dan percayalah Singapura ini akan huru hara! akan ditimpa malapetaka yang dahsyat!"

setelah itu berlakulah Kisah Singapura Dilanggar Todak. Sepertimana dilakonkan semula oleh Allahyarham Tan Sri Puteh Ramlee.

Adapun sebahagian dari kita menganggap kisah ini adalah "Dongeng", Karut, Rekaan dan sebagainya,
itu terpulang, namun disini hamba ajak pekanira sekalian baik rupa menelaah seketika akan nilai yang ada.

Hamba meneliti akan ia dalam menuntut pelajaran, bagi menyampai akan sa pesanan, menghormati orang yang tua, bermakna mendengar akan kata orang yang tua itu keperluan kita.

Kisah demi kisah diperturun ini dari turunan ke satu turunan adalah demi satu pengajaran.

Bahwa disetiap pedoman atau iktibar yang kita diajar renung kembali itu ada nilai tersendiri, Pemerintahan selepas satu pemerintahan, dari moyang hinggalah kita berada didalam suasana yang memungkinkan kita saling berselisih faham dan mempertikai akan ia berdasarkan perbandingan-perbandingan kita. Hala jari kita senantiasa merujuk pada orang lain, barangkali menurut penilaian mata hamba..itulah "politik" kita. Yang sering dimenangkan kerana ia baik, atau sering dihujahkan kerana kita pada menyangka lawan pedang kalam kita terhadap kekejaman semata-mata..

namun apalah buktinya yang begitu ingin buat kita mengangkat keagungan makna "menang", jika kemenangan itu maseh disambut dengan kematian?..kita tewas dengan kesakitan, bermakna kemenangan itu hanyalah sementara rupanya.

Pinjaman.

walau begitu, penyakit "Sombong" tetap lah berterusan. Seperti hamba yang dahulu pernah menyangkal bahwa Iblis atau Syaitan atau Dajjal lah dalang kepada kesombongan, hingga menyesatkan jagad Adam.
Tuduhan hamba ternyatalah salah sama sekali..
Iblis pernah Sombong,
namun kesombongan Iblis hanya sekali, disadarkan laku kesombongannya setelah dia dilaknat..kerana dirasakan dirinya lebih hebat jauh dari Adam, perintah sujud di dapati Ingkar maka Allah taala memurkai akan dirinya.
dari Azazil, kepala atau amir yang dipilih para malaikat agar memimpin mereka semua..kepada Iblis, bapa kepada Usul kejahatan,kezaliman,ketaghutan atau kebathilan.

Andai-lah Iblis maseh lagi "Sombong", pasti Iblis tlah melanggar peranan-nya sebagai Iblis..
Hingga hari ini kiranya hamba, rasanya dia maseh melaksanakan tugasnya. Menjadi watak Jahat,Kejam,Zalim dan Ketidak-adilan..

Siapalah yang diberi pilihan, sementara siapa lah yang tidak diberi pilihan untuk merubah nasib sendiri?

Setahu hamba yang serba Jahil ini, hanya Jin dan Manusia diberi Pilihan.. Makhluk-makhluk Allah seperti Malaikat,Syaitan,Hantu bahkan Iblis sekalipun tidak ada pilihan kecuali melaksanakan apa diperintahkan..

Antara Jin atau Manusia,
Sebaik-baik Jin sudah kita tahu, adalah menyamai sejahat-jahatnya Manusia, sementara Manusia yang terdiri dari keturunan Adam hingga Muhammad jlas tlah mendalilkan keamanan,kedamaian,kesentosaan..

Martyapada,
kita saksi bahwa yang mampu dan diberi mandat kekuasaan Memilih itu adalah kita, anda, yang hamba sebenar sahaya!

mengapa Sombong?

..perjalanan Kami alhamdulillah belaka, selesai persembahan maka berangkatlah terus kami ke Johor untuk meneruskan klana kami menuju kota Melaka bagi mengusahakan Program Perkampungan IPT, bertempat di Kolej Yayasan Melaka.

buat kali ini. mohon berhenti.

ڤادوکا