Friday, April 15, 2011

Jelajah Dendang Anak ke Kota Singa (Terengganu-Temasik) : Hari Kedwa

Asslamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh,

hari dwa,
sa telah daya dikerah separuhnya hingga jaya kami bertapak kembali disini kali ke dwa,
maka ini adalah persembahan pra-tatap di Singapore Expo Hall.
Jam 11 pagi maka sampailah kenderaan yang datang menjemput kami untuk ke sana, 20 detik lama dari 60 degup nadi biasa maka sampailah disana.
Alangkah ramai benarnya manusia, saling bersaing didalam meniaga, dan tiada lupa serba aneka nya yang ada,
yang hadir atau yang berkunjung. Tiada lekangnya orang yang berdagang dan berunding dan segalanya berkena mengena dengan acara yang paling suci dan kemuncak yang paling dibenci oleh Iblis diatas pengulangan Kisah Adam dan Hawa.
dari persiapan Merisik, Akad Nikah, Sambut Menantu atau Bersanding semuanya tersedia adanya disitu, menunggu dan berharap agar dipilihlah mana yang lebih baik agar disempurna akan Majlis Perkahwinan bagi sesebuah pasangan Raja Sehari itu nanti.

Dipertengahan dada keramaian ada degupan nadi yang dari luar dewan itu kedengaran pelbagai corak getaran yang disengaja alunkan, berselang seli dengan ucapan atau sapaan atau galakkan atau dorongan dari pihak penganjur kepada semua yang datang. Disitulah pentas utama buat semua, baik peniaga ataupun pembeli berhimpun serta bertumpu pada satu tumpuan, terserahlah apa rencananya.

Setelah kami siap menyimpan barang dibelakang pentas, maka duduklah kami beramai-ramai dihadapan pentas bagi menyaksikan perbahasan antara kaum Adam dan Hawa. Bertanyakan soal Cemburu ataupun soal "siapa yang melebih?" dan sebagainya, yang barangkali sudah selalu kita dengar dimana-mana siaran akhbar bunyian atau tatapan.
Disitu hamba duduk didalam lautan orang-orang yang saling gelak ketawa melihatkan perbahasan antara wakil Lelaki untuk berbahas dengan wakil sebelah Wanita.

Jam hampir sahaja mengarahkan jarum penitinya ke arah angka 4 menandakan ia adalah waktu buat Dendang Anak beraksi pertama kali dihadapan rakyat Temasek.
Maka hari Kedwa ini berlangsunglah persembahan yang dinanti-nantikan..Uji Suara kemudian diikuti lagu Pertama dari kami "Bakawali" kemudian "Ulek Mayang"..maka tahu lah bahwa kami datangnya dari Terengganu.

Kemudian yang menyusul adalah bonda hamba dan Putra, suatu ketika dahulu seawal tahun 1970 adalah sa orang seniwati yang terkenal di Temasek. Adapun sebahagian besarnya yang bertandang ke acara tersebut adalah untuk mengubat kembali rindu mereka terhadap penyanyi, pengacara dan pelakon yang bernama "Elmi Salleh".. Berkumandanglah lagunya yang pertama bertajuk "Sepasang Mata Hati" dan "Ku Berangan-angan" diiringi dan dimainkan oleh para sahabat hamba.

Suasana ketika itu begitulah ceria, adapun mungkin terimbas kembali kenangan lama mereka dalam lagu-lagu nyanyian "Elmi Salleh".... itupun baharu 41 tahun lamanya, sudahpun dari hamba melihat bagaimana rindunya manusia pada kenangan silam mereka yang bermandikan suka duka yang tiada akan dapat menggantinya..
Hamba terfikir bagaimana agaknya "rindu" kita kepada kenangan yang lebih lama nenek-moyang kita hadapi suatu masa yang dahulu kala, hingga melahirkan titisan-titisan mulia sepertimana dirinya kita, dan alangkah sayu kiranya kesenangan yang mereka korbankan semata-mata demi menyediakan katil berserta tilam,selimut dan bantal yang empuk agar kita dapat tidur dengan lenanya.. Sedangkan kita tahu, Kelmarin hari itu Hadiah, Hari ini adalah Anugerah dan Esok masehlah Pasrah.

Apa benarkah Sejarah itu bosan buat kita kerana ia kisah yang panjang dan memakan masa yang panjang agar mengetahuinya?
...

Hamba di panggil oleh Shah Ibrahim, sa-orang juru acara yang terkenal di negara Singapura. Tampil mewakili para sahabat lain untuk memperkenalkan Dendang Anak kepada orang ramai. Maka ceritalah hamba dalam kadar yang kurang-lebihnya berkena mengena dengan kami.

dan pada itu berakhirlah setelah kemeriahan Bunga Idaman dan keriangan malam yang digambarkan melalui dendangan Puja Puji.

Setelah selesai semuanya, maka berangkat pulanglah kita semua ke penginapan Pasir Ris Costa Sand Resort. Penat namun sedikit berpuas hati terzahir dari bayangan wajah para sahabat yang mulia dari hamba. Berehatlah sebaiknya malam itu sementara kelana hamba maseh belum selesai, dengan beberapa keping wang dan bersama Panji dan Indera maka kami ke pekan atau disini sebutnya "Downtown Pasir Ris" dibawa oleh Lenny dan sa-orang lagi kenalan baharu kami, Inna.

Tatkala berjalan kami menuju disana, banyak cerita dikongsikan bersama, antaranya adalah berkisar kehidupan yang selama ini kita dipisahkan oleh tanggungjawab dan tugas. Lenny, yang 3 tahun lalu kami kenal di Indragiri Hilir, Tembilahan, Indonesia melalui rombongan Sri Warisan milik Ibu Som Said dan Abang Mat.

Dan setelah itu, Lenny berseorang diri membawa dirinya dari kota Singa demi Terengganu untuk berlatih bersama kami, adalah kerana dia adalah sa-orang penggesek biola yang agak terkenal di Singapura sebagai guru muzik dan penggiat seni. Hendak dijadikan ia sebagai satu "restu" pada pertemuan yang mulia, ada persembahan di Terengganu ketika itu di Taman Syahbandar. Maka bersama lah kita sebagai satu kumpulan. Alunan yang berganding antara gesekkan biola Lenny dengan tiupan seruling Putra menjelaskan betapa "dalam" sebenarnya sesebuah lagu hingga adapun banyak kisah kita dengar atau mungkin terlihat kesan ke "dalaman" nya pada diri, yang memungkinkan seseorang itu gila atau pilu jiwa nya dalam kenangan yang tertentu diatas maksud tertentu..dan sebaliknya. Sekali sekala hamba dapat merasakan kejujurannya didalam mencurahkan perasaannya melalui sentapannya. Mungkin sekali kerana pengorbanannya pada waktu itu yang ada persembahan di Singapura pada hari yang sama, namun dipilih untuk bersama Dendang Anak.

Kemudian, pulanglah dirinya.. Khabar dikirim tak seindahmana yang diinginkan oleh hasrat kami semua yang mengharapkan agar kita semua bersama-sama selamanya. Kini kami bersua semula, dan berbalas kisahlah diantara kita sepanjang ketiadaan.

Pekan Pasir Ris sangatlah sibuk, walaupun sudah hampir lewat malam. Hamba yang sudah kehilangan sentuhan Kretek Gudang Garam akhirnya terjumpalah disatu kedai, namun samanya tidak. Kerana tak punya pilihan maka dibeli sahajalah, baik ada dari tiada terus.

Selesai Lenny membelikan barangan makan malam untuk para sahabat yang berada di penginapan. Kami pulang terus..

Dan malam tersebut berakhir dengan senyuman. Walaupun didalam diri kita semua tahu, bahwa esok penuh dengan cabaran.

ڤادوکا