Friday, June 17, 2011

Jlajah :Perkampungan IPT-IPTA, Kolej Yayasan Melaka

Asslamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh,

..susulan seterusnya setelah selang beberapa jangka masa, maka sampailah kami di Melaka Darul Salam, andai direnung jauh semenjak awal tertubuhnya Kumpulan Dendang Anak,
kami jarang ke sini,
suatu tempat, kami anggap "Madinah" kepada wilayah Nusantara suatu ketika dahulu dimana pemerintahan Islam yang beraja subur diamalkan,
dimana-mana kami berpengkalan, jika riwayat Sejarah hendak didengar akan para pencari atau peminat lagu-lagu kami. Tiadalah sah andai tak menyentuh bahkan sedikit jumlahnya mengenai Melaka. Kerana ternyata inilah titik "koma" atau tangguh kisah Sejarah kita sebelum keruntuhan, penjajahan, atau disebutlah "Era Kolonial"..

Sejak Pesta Gendang Nusantara ditahun 2008, dimana kami dijemput kesana bagi mewakili Terengganu dan Malaysia. Melaka sering kali pula kami datangi, bagi mengisi atau mengadakan persembahan khas bagi sesebuah majlis Khursus.

Tahun berganti tahun dan akhirnya Kolej Yayasan Melaka menjemput kami dan memohon agar kami mengadakan suatu acara untuk mengisi rancangan harian mereka selama 3 hari tersebut, maka setelah bermesyuarat antara kalangan Sahabat sebagai satu Jemaah, Usul lah pula akan keputusan itu kepada Yang Dipertua kami agar mengadakan suatu "Bengkel Muzik" dan dipecahlah akan ia kepada kelompok kecil agar 200 lebih-kurang peserta Institut Pengajian Tinggi atau IPT yang ada dapat membuat persembahan masing-masing pada malam penutup.

Tungkus lumus, hempas pulas semua tampak kelam kabut adakalanya, kerana ia adalah perancangan yang sepatutnya mengambil masa paling kurang sa minggu, namun dijayakan dalam masa 2 setengah hari. Masing-masing dengan ilham masing-masing maka disyorkan kepada Amir kumpulan yang dimana ia diketuai oleh antara kami juga..

Sememangnya satu kepuasan andai kita letak pada Niat untuk bersuka ria, namun akan kemana agaknya kepuasan itu hendak dihadapkan? Memandangkan kita lebih arif dalam membanding-tara kan antara Nafsu atau Hati, pasti dipilih Hati, atas alasan Perasaan lebih abadi, ia kekal andai diperlihara dengan penuh pengorbanan.
Sementara Nafsu ada kepuasannya, walaupun Nafsu yang paling tinggi, tetap ada puasnya, ada penghujungnya.. Makan makanan yang sedap walau berdulang-dulang hidangan, maseh-lah akan bertemu dengan Kenyang. Maka kita berhenti, Nikmat itu tiada Istimewa kerana ia sudah kita lalui hari demi hari, justeru memahami maksud tersebut pun bakal kita dapati bahawa ia adalah suatu kerja yang bodoh dan memenatkan(bagi pandangan hamba lah)..

Mana lah tidaknya, dah tahu apa dihujung maseh kita berjuang demi suatu kepuasan yang tidak abadi, sedangkan perjuangan memiliki Cinta adalah paling sejati..Andai letaknya tepat kepada Illahi.

Kita akan terus menerus berjuang untuk mencari dan mencari sehinggakan kita mendapati ia adalah suatu dasar perjuangan, tujuan, ataupun Niat harian kita.. Sungguhpun jelas dan benar, ia adalah pengamalan yang memenatkan, meletihkan, lelah dan menyeksakan adakalanya, namun begitu, dinding Perasaan kita sendiri akan makin menebal,
hingga mampu melaksanakan hal yang kita dari dahulu tak ketahui dapat melaksanakan. Akan tetapi, demi sesuatu kuasa yang nyata diperasaan, kita berjaya melakukannya.

Kerana memang jelas bahwa perjuangan kita adalah demi hal yang tiada. Rasa Cinta,Kaseh ataupun Sayang yang hadir dalam bentuk perbuatan, bukannya barang agar dibuktikan "ini adalah Kaseh".
Walhal, untuk menceritakan-nya sekalipun tak akan ada yang serupa, jika ada mungkin ia tak sama. Inilah Rahsia, dan kerana Rahsia lah sesuatu hal disebut Istimewa.

Buat kami, Dendang Anak adalah perjuangan yang sangat Istimewa, kami tak perlu mengambil kira siapa yang akan mendengar dan sudi menghargai, jenis lagu ataupun kesesuaian lagu yang didendangkan, ternyata lagu-lagu yang digarap dan dipersembahkan khas oleh Yang Dipertua adalah demi anak-anak. Penerus dan bakal pemimpin Islam akan datang.

Dan setelah susah payah tersebut, Dendang Anak berjaya menubuhkan wakil-wakil Dendang Anak Melaka yang terdiri dari kalangan pelajar-pelajar, bahkan membuktikan bahawa Budaya itu benar "Raga" kepada Bangsa.
Baik pelajar yang berbangsa Cina, India mahupun Melayu. Acara tersebut dijayakan dengan penuh warna warni dan kemeriahan.

Ambe tertanya, "Dimanakah Penindasan Orang Melayu?"..Lagu tlah menyatukan mereka, Nyanyian tlah menandakan seterunya kita, betapa taat dan murni sebenarnya hati-hati kita didalam mengikut setiap rentak tarian ataupun degupan lagu-lagu..Bahkan mereka masing-masing kekal dalam berpakaian Sari bagi pelajar India, Cina berbaju Cheong Sam mereka, Melayu dengan, Baju Kurung, Sampin dan Tanjaknya..Apa kami pakai adalah kami sebagai Bangsa..
andai AGAMA lah menjadi hal pertikaiannya, SATU kan lah mereka.

demikian tamatlah kesah serba ringkas ini. jadi lah renungan.


ڤادوکا