Saturday, January 1, 2011

Jlajah Dendang Anak (Pelalawan) : Hari Tujoh

Asslamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh,

Pagi dirumah sanak-saudara Tengku Ibrahim yang mendung cuacanya, walau tertegak matahari masih kelabu harinya..ada kemungkinan inilah yang pada kami-kami merasakan setiapkali meninggalkan "Indonesia"..yang pada dahulu kalanya kita tidak bersempadan.

Dibandar Sultan Syarif Kasim tempatnya kita berpisah,hanya buat sementara insyaAllah..walau mungkin takdir atau ajal atau apa yang berlaku, yang pastinya "Dendang Anak" akan kesana, walau disuatu masa yang panjang atau pendek, walau bukan kami yang diantaranya....

Buat Kolej Yayasan Melaka,Heritage Airlines,Keluarga Tengku Ibrahim,Lembaga Kerapatan Adat Melayu Pelalawan, Sanggar Pahlawan,Dewan Kesenian Pelalawan, Mela dan yang hadir dari jauh dari Tembilahan untuk menyokong sama usaha kami, Orang Pelalawan dan semua yang tak terucap disini.. Jazakallahualakhairan kasiran.

Setibanya kami di Melaka, disambut oleh Makhdum kemudian kami singgah di kedai makan. Maka kemudian kami harus pulang segera ke Terengganu kerana ada persembahan yang bakal dilangsungkan jam 10 malam itu.

Bergeraklah kami dari Melaka-Johor-Pahang dan akhirnya Terengganu..

terpulanglah kepada anda yang membaca bagaimana menilainya, buat hamba tiada salah jika apa diandaikan itu kepada kebaikan yang bukan kerana kita mahukan untuk diri semata-mata, tapi buat semuanya. Atas Bangsa demi Agama. InsyaAllah..

catitan panjang ini mohon disalinlah penanya, ditambahi akan tintanya..demi satu kembara,kelana atau jlajah kami pada masa akan datang..Selagi hayat dikandung badan..Maka adanya yang nama Paduka ini bukan kerana nama, kerana hajat Yang Dipertua,kerana suara Para Sahabat dan niat yang tak pernah kesampaian..dengan serba sa kekurangan maka diceritakanlah, dikongsikanlah, agar menjadi titik permulaan menjelang Tahun Baharu Masehi yang menjadi budaya hari ini..Biarlah ia menjadi satu Perubahan yang benar. Agar Agama ini sebar dan diterima lebar.

wallahualam, diatas hamba sendirilah yang bertanggung jawab atas ketersalahan kata atau bahasa, maka dimohon maaf sekira bahasanya terlalu Satira.
Ini barangkali dilakukan untuk pada usaha merasa dan menghargai apa yang tlah diberi, dan kemudian bakal dikembalikan pada empunya. Maka carilah apa dia.

ڤادوکا