Tuesday, August 10, 2010

as-solatujamee'ah rahimakumullah!

Asslamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh,

kepada para pengunjung diucapkan,

Dihari ini, 10 hari bulan 8 tanggal 2010.
kita bakal didatangi oleh suatu suasana yang dinanti-nanti kan.
Keistimewaan bulan yang satu ini tiada tara bandingnya dimana dalamnya ummat islam berpusu-pusu mengerjakan pelbagai ibadat demi yang diabdikan.

soalnya apa itu Ramadhan?
mengapa harus ber Puasa di bulan ini? dan apa maksudnya Tarawikh?
kenapa tidak dibulan lainnya?
Hamba disini ingin berkongsi bersama para pembaca agar serba sedikit kita tahu dan mungkin bakalan faham yang dimaksudkan Bulan Kerahmatan ini. insyaAllah..

*RAMADHAN

umum dari sudut perbahasaan,
Kata Ramadhan berasal dari akar kata dasar r-m-dl, atau ra-mi-dla yang berarti “panas” atau “panas yang menyengat”.
Kata itu berkembang –sebagaimana biasa terjadi dalam struktur bahasa Arab– dan bisa diartikan “menjadi panas, atau sangat panas”, atau dimaknai “hampir membakar”. Jika orang Arab mengatakan Qad Ramidla Yaumuna, maka itu berarti “hari telah menjadi sangat panas”. Ar-Ramadlu juga bisa diartikan “panas yang diakibatkan sinar matahari”. Ada pendapat yang menyatakan bahwa Ramadlân adalah salah satu nama Allah SWT.
Demikianlah istilah bulan Ramadlân diambil dari kalimat ramidla-yarmadlu, yang berarti “panas atau keringnya mulut dikarenakan rasa haus”.
dipetik daripada karya penulisan Muhammad bin Abu Bakar bin Abdul Qadir Al-Razi (721 H) dalam kamus Mukhtaru-sh-Shihhah dan Muhammad bin Mukarram bin Mandzur Al-Mashri (630-711 H), yang terkenal dengan panggilan "Ibnu Mandzur" dalam karya monumentalnya, Lisanul-Arab.

dibawah ini adalah serba sedikit yang dapat hamba titipkan 4 kisah yang penting pada Bulan Ramadhan ini:
1) Bulan diturunkan Al-Quran dan disebut (syahru ramadhana)

2) Terjadinya perang Badar Kubra dan mendapat kemenangan.

3) Bulan dimana nabi mengambil alih Mekah dari tangan Musyrikin dan berakhirnya penyembahan berhala.

4) Didalamnya dipilih ada malam al-qadar yakni lebih baik daripada 1000 bulan.

*PUASA

Puasa dalam bahasa Arab disebut Shiyam atau Shaum – keduanya sama-sama kata dasar dari kata kerja Sha-wa-ma–, yang secara etimologis berarti menahan dan tidak bepergian dari satu tempat ke tempat lain (Al-Syaukani, 1173-1255 H, Fathu-l-Qadir).

Shiyam atau Shaum merupakan qiyam bila amal, yang berarti "beribadah tanpa bekerja". Dikatakan "tanpa bekerja" karena puasa itu sendiri bebas dari gerakan-gerakan (harakat), baik gerakan itu berupa: berdiri, berjalan, makan, minum dan sebagainya.
Puasa, sebagaimana yang tertulis pada penulisan-penulisan, berarti "menahan" dari sesuatu pekerjaan.

Sejarah awal keberadaan Manusia dimuka bumi, Puasa sangat terkenal dan tlah diamalkan oleh semua jenis Agama pun. Seandainya para pembaca tidak tahu, maka ini satu hal yang patut kita tahu dan fikirkan apa yang membezakan antara semua dengan kita sebagai Islam.

para Hindu juga berpuasa untuk menyambut sesebuah upacara keagamaan, paling dekat yang boleh kita lihat adalah Hari Raya Nyepi yang disambut oleh masyarakat di Bali.

Tokoh-tokoh falsafah Yunani menganjurkan para pengikutnya untuk puasa. Puasa ini dianggap sebagai jalan untuk menyelami hakikat seorang manusia sejati.

Pengamalan bangsa Rumawi yang berpuasa sebelum berperang diyakinkan dengan kemenangan.

Suku Indian Amerika berpuasa untuk mempertajamkan penglihatan ghaibnya serta mendapatkan Ilham.

Sewaktu hamba di Kaherah juga pernah didengarkan cerita bahawa orang Mesir Kuno berpuasa untuk kembali bermuhasabah diri atau menyucikan diri daripada kesalahan.

Meneliti fahaman Buddha juga yang mengamalkan Puasa sebagai satu langkah untuk membasmi segala rupa duniawi yang dikehendaki oleh diri.

Orang-orang Yahudi melakukan puasa dalam tiga kesempatan. Pertama, ketika bersiap melaksanakan tugas keagamaan. Kedua, saat-saat duka. Ketiga, pada saat menghadapi kesulitan hidup sebagai bentuk pertobatan kepada Tuhan.

Kristian berpuasa untuk menjernihkan kembali diri daripada hal perihal yang mengikat diri mereka daripada hal keterikatan dalam hidup yang dialami.
Sekarang, dimana perletakkan kita sebagai Islam kepada ibadat Puasa agar dielakkan agar kita disamai oleh Agama yang selainnya?

*TARAWIKH

merujuk pada Kamus-kamus Arab, Tarawikh bermaksud duduk bersenang-lenang atau beristirehat. Apabila dinamakan Solat Tarawikh makanya dipanggil satu pekerjaan yang sunat untuk dilakukan dengan hati yang senang lenang, setelah habis menunaikan solat Isya'.

Solat Tarawih juga disebut dengan "Qiyamu Ramadhan". Solat ini dikerjakan selepas umat Islam mengerjakan solat fardhu Isya’ dan waktunya berkekalan sehingga akhir malam.
Istilah "Qiyamu Ramadhan" juga dimaksudkan bahawa umat Islam sewajarnya menghidupkan suasana malam di sepanjang bulan Ramadhan dengan mengerjakan solat, iktikaf dalam masjid berzikir dan sebagainya.

Menyusuli Sejarah Solat Sunat Tarawikh bermula di Masjid Nabawi, dimana Nabi Muhammad salallahualaihiwa sallam mengerjakannya selepas solat Isya' sementara diikuti oleh para sahabat, esoknya dibuat juga, akhirnya menjadi satu hal yang mesti diamalkan oleh umat Islam..walaupun ianya Sunat, namun penekanan disini bertujuan untuk melahirkan sebuah pengamalan yang jujur dalam melakukan perkara yang Wajib.

Wallahualam,

Demikianlah huraian kepada pengertian-pengertian penting dalam Ramadhan. Apa yang penting adalah kita sama-sama dapat beribadat daripada berbahas atau berkelahi, apatah mengenai ganjaran yang diturunkan pada Fadhilat tarawikh yang dimana hadis nya ada dikalangan pihak yang mendapati tidak ada bukti yang ianya datang dari dalil-dalil atau nas-nas yang sah apatah dikatakan perawinya adalah Saidina Ali Rahimakumullah hingga didakwa ianya hadis Maudhu'/Palsu.
Bagi diri hamba, senang saja. Saidina Ali itu tetap Sahabat Rasulullah, dan bagi diri hamba yang jahil ini kiranya ada baiknya cuba mengertikan kenapa dikatakan begitu jika ia benar dan difahamkan betul-betul sebelum menjatuhi hukumnya agar ia salah.
Kalau diri tak berganjak untuk tahu, sampai bilanya kita takkan tahu..Sebaiknya buatlah apa yang wajib dahulu sebaikmungkin, kemudian baharu cakap tentang yang Sunat. Kepada yang begitu tidak sabarnya untuk mendengar muzakarah mengenai Fadhilat-fadhilat Tarawikh..adalah dialu-alukan untuk sentiasa menjenguk kesini.
InsyaAllah hamba akan berkongsi kepada semua.

Malam ini, umat Islam akan memulakan solat sunat tarawikh nya yang pertama di bulan Ramadhan yang begitu rapatnya..
apa lagi saudara-saudaraku??

As-Solatu Jamee'ah Rahimakumullah!!

solat bukan tarian,
solat bukan bersukan,
solat itu persembahan,
kita Sembah-Yang maha Esa..dengan ketaatan saf yang berimamkan satu.Sahutlah panggilan Ramadhan.

daripada diri hamba dan juga seisi keluarga jemaah Dendang Anak mengucapkan selamat menyambut Ramadhan! Penuhi maksud Ramadhan yang sebenarnya..dan dikesempatan ini hamba bagi pihak Dendang Anak memohon maaf diatas kesilapan yang berlaku diantara kita sesama kita baik yang sedar ataupun tidak.

bak kata lagu "Melahir Sumpah-Dendang Anak":

"disusun jari sepuluh,
memohon diri menyuluh,
bertahun diri merempuh,
pohon Mana ndak berteduh?"


ڤادوکا

(dan pada segala kata-kata diatas, atas diri hambalah yang bertanggungjawab sepenuhnya. Kemushkilan ini boleh dibawa berbicara.. usah bimbang)